dilluns, 18 de maig del 2020

Instantànies durant el confinament



Quan el curs resulta interromput per un confinament sobtat que canvia d'un dia per l'altre la vida a les aules per un "acompanyament virtual", cal trobar maneres de reinventar la matèria i relacionar-la amb el món. Hem aprofitat els continguts de lectura i creació d'imatges, propis del currículum de Cultura Audiovisual, per comunicar el que hem sentit aquest dies. Els peus de foto s'han resumit per destacar sobretot la part que posa en relació el que volem expressar amb els paràmetres estudiats.

Mostra de les fotografies fetes per l'alumnat de segon de batxillerat de Cultura Audiovisual II durant el període de confinament, del 13/3 al 8/5 de 2020. El nostre referent: el projecte "Límits" de l'estudi Perdomo (Tarragona): https://estudioperdomo.com/limits



Mar: "Es comença la lectura de la imatge mirant la noia del centre de la fotografia, ja que és l'element que ressalta i contrasta amb el seu voltant. És l'únic element que està enfocat, podem apreciar la part superior del cos de la figura i l'acció que està fent. Ens adonem que està escoltant música, transportant-nos a un moment calmat. Seguidament passem a observar l'espai que l'envolta per tal de saber on es troba. Ens adonem que es troba entre una figura geomètrica realitzada amb llibres. Aquest fet pot fer pensar que es troba tancada, i que ella intenta sortir d'aquesta realitat mitjançant la música. També serveix per contextualitzar i podem entendre que es troba a la seva habitació. El blanc i negre respon a una imatge més misteriosa o de tristesa, fent que l'espectador pugui sentir soledat, tendresa o calma amb la noia. (...) El tipus de pla utilitzat és mitjà. És un pla narratiu  ja que s'interessa per la reacció del personatge davant d'una realitat. Permet a l'espectador empatitzar i sentir el que la noia sent, sentint així frustració per estar tancada però trobant alhora una manera d'alliberament  i d'evasió. Pel que fa a l'angle de visió utilitzat, és normal. Aquesta posició fa que l'espectador es senti com si fos ell qui realitza la fotografia. Finalment, cal ressaltar la posició de la càmera, ja que es troba en un lloc inusual, fent així que la imatge sigui més creativa."




Zazu: "La imatge és un primer pla del meu gat en els meus braços, l'angle és un picat molt agut, quasi zenital. Jo estava estirada i se'm va arraulir com si fos un nen petit, el vaig agafar en braços i li vaig fer la foto. Es sol dir que els gats noten quan els humans no es troben bé i suposo que va venir a fer-me companyia perquè em notava decaiguda. Vull simbolitzar amb aquesta fotografia la part més trista del confinament: la soledat, l'enyorança i la desmotivació. Tots trobem a faltar les persones que estimem, només em fa companyia un animal. Era dins del llit perquè em faltaven forces per aixecar-me i sortir. Hi ha gent que ho porta bastant bé això d'estar tancat a casa, però d'altres no ens hi acostumem i la sensació claustrofòbica augmenta amb cada dia. La fotografia mostra un sentiment dolç i amarg, però tot i la tristesa del moment, és un vot d'esperança a que tot acabarà algun dia i ens podrem abraçar."




Alba: "Aquesta imatge representa els dies que la família ens hem de coordinar per a que els meus avis tinguin la compra. (...) L’ordre de lectura comença als barrots, ja que és l’element més proper i a més no ens deixa veure l’espai completament. Després veiem a la persona que es troba darrere d’un dels barrots. (...) És un pla general, ja que la intenció de la fotografia és mostrar una situació, la qual s’està vivint avui dia. Per tant, és necessari un pla ample on mostrar els diferents elements que conformen l’escena. I per altra banda, l’angle aberrant s’ha utilitzat per representar la inestabilitat de la situació, així com l’efecte negatiu que ha tingut sobre les nostres vides."




Ivan: "La imatge està feta de tal manera que se li dona protagonisme tant al noi d’esquena com al seu reflex, deixant un buit entre el mirall i el noi per poder veure el reflex d’aquest. (...) L’angle utilitzat es normal per tal de fer que l’espectador empatitzi millor amb el noi. Aquesta foto és molt expressiva, ja que representa a moltes persones que viuen la mateixa experiència, que és el confinament. Com es pot veure, el seu rostre representa tristor i desesperació, ja que ara mateix tots estem igual i volem escapar d’aquesta situació que tots estem vivint. Altre element que expressa és el fet que es miri al mirall ja que pot representar que ara tots estem tancats dintre de les nostres cases a l'igual que els nostres reflexes als miralls i el fet que la imatge estigui en blanc i negre fa que expressi encara més aquesta tristor."




Lian: "El primer que ens atrau l'atenció de la fotografia és l'arbre invertit que queda reflectit en el toll d'aigua. (...) Els colors són naturals, no tenen cap filtre. Els colors estan poc saturats naturalment, l'arbre és verd, però al xocar amb l'aigua perd color, el mateix passa amb el cel. (...) La fotografia és un pla detall, per a que no apareguin elements de distracció irrellevants. Com està feta i la disposició dels elements em provoquen profunditat, introspecció i tranquil·litat."





Andrea: "L'horitzó està baix, per tant és una clara senyal que la importància de la fotografia és el cel. Els colors d'aquesta fotografia són freds, sent una gama de morats. A més els colors són saturats. També la il·luminació és de clau baixa. La textura que es pot destacar és l'esponjositat que en els núvols. És un pla general del cel amb un angle de visió contrapicat. Aquell dia feia molt de vent, per tant els núvols passaven més ràpids o més lents segons la seva altura, però no s'aturaven. Això simbolitza el pas del temps i que és impossible aturar-lo, per tant no hem de malgastar-lo."




Ares: "Pati de llums que veig des de la taula de la meva habitació on faig feina. (...) El pla utilitzat en aquesta fotografia és un pla general, i l'angle és normal. El fet que sigui un angle normal, ens permet que les línies verticals siguin paral·leles. (...) El valor expressiu aconseguit amb aquest angle i pla, és una vista d'una arquitectura perfecta, amb les seves línies precises, però d'un paisatge inanimat, que no varia, i és sempre igual. Però entremig de tanta monotonia, s'observa un trosset de cel reflectit en el vidre de la finestra superior, que ens regala aquesta esperança necessària de llibertat."




Laura: "No podem veure el que ella està veient, això ens crea una certa intriga, podem crear les nostres pròpies conclusions a partir de l'expressivitat facial. (...) Aquesta fotografia la trobem en blanc i negre, se li han afegit unes motes per donar la sensació d'una imatge antiga, com qui veu la fotografia anys després d'un fet puntual en la història que ja va passar. (...) La fotografia consta d'un pla mitjà i l'angle contrapicat. El que pretenia transmetre amb la imatge era la situació actual i crear expectació de no saber el que hi ha fora de camp, és a dir: el que passarà en un futur. En segon lloc, trobem l'entorn en el qual es troba, està abocada a la finestra que pretén transmetre el tancament emocional en el qual es troba. Tot això ho volia mostrar amb un angle lleugerament contrapicat, ja que indica força en la persona i és que, tot i les circumstàncies incertes, tots podrem afrontar aquesta situació."




Andrea: "La fotografia està composta per uns cubs i fulles. Un cop hem donat una primera ullada, després ens fixem en els detalls com els daus que hi ha dins dels cubs, tots tenen en número 4, i pel que fa a les fulles, ens fixem que és material d'un curs acadèmic, concretament 2n de BAT, perquè una de les matèries és història, amb el temari que s'ensenya en aquest curs. (...) El pla que compon aquesta imatge és un pla detall per la seva proximitat. Al fer un pla de tan a prop el fotògraf destaca els elements que vol per a què l'espectador s'hi fixi. L'angle de visió és zenital i sembla que sigui un joc de taula." 




Marina: "Iniciem la lectura de la imatge observant que aquesta imatge té poca profunditat de camp (hi ha un enfocament selectiu)  fent que ens centrem en primer la granota que és el pla que és troba més a prop de nosaltres, i seguidament en flor que ja es comença a desenfocar. (...) Si apliquem la llei dels terços podem dir que coincideix un del eixos amb la granota, fent així destacar a la granota. (...) El tipus de pla utilitzat és el detall, en aquest cas volem destacar a la granota i les flors. L'angle de visió es normal , encara que a l'enquadrar vaig ficar el mòbil una mica contrapicat per donar-li importància i superioritat a la granota, i a les flors que l’envolten, també ho vaig fer perquè poguéssim veure les flors, les llums i el cel."




Alba: La composició d'aquesta fotografia es (...) totalment estàtica, ja que predomina sobretot la verticalitat.  (...) Hi ha dos plans de profunditat diferents: el primer son els llençols els quals es veuen més a prop de l'objectiu de la càmera, el segon és tota la resta, com ara la paret, la qual està més llunyana i té un angle normal.  El que he volgut expressar amb aquesta fotografia és la calma que em dona el llit i la meva habitació, com si fos una espècie de refugi on estic segura. A més, amb el detall de les ombres de la finestra, la sensació i el sentiment que em desperta a part de serenitat,  és l'ànsia de llibertat, de voler sortir a fora en una mena de “tant a prop i a la vegada tant lluny...”




Anna: "En aquesta fotografia, tal i com podem veure, hi predomina la gamma de colors pastel. (...) Gràcies a la potència de la llum que hi entra, podem esbrinar que fa un dia assoleiat. Podriem pensar que és un dia primaveral. (...) El pla emprat en aquesta fotografia és un pla detall. Aquest pla es correspon amb una distància íntima, ja que serveix per mostrar confidència i intimitat respecte al personatge. Ens deixa veure les papallones perfectament, podem veure la seva forma exacta. L’angle aplicat però, és un contrapicat. Aquest angle normalment serveix per expressar poder; i en aquesta imatge, el que vull expressar és que, tot i estar confinats degut a la situació actual, i estar tancats a casa com sembla que estiguin aquestes papallones en una habitació, nosaltres som més forts i més valents que aquest virus, tenim vitalitat i quan tot això passi, sortirem d’aquí més preparats que mai."





Meri: "En aquesta fotografia no es pot parlar molt de valoració cromàtica ja que al ser en blanc i negre, la fotografia és acromàtica. Tot i així hi ha molts contrastos entre blancs, grisos i negres. Aquests contrastos donen un aire més nostàlgic a la fotografia.  S’hi poden apreciar bastants textures diferents, gràcies a l'efecte HDR. (...) Totes aquestes textures donen un aire més rústic i casolà a la fotografia. (...) El pla sencer i l’angle normal s’ha utilitzat per posar en situació la fotografia. L’escenari es pot veure que és la paret interior d’un racó de casa amb un fanal com a decoració. A l'estar confinats s’ha volgut fer una fotografia que mostrés el que es sent. Gràcies a l’angle normal es pot apreciar l’expressió del gat i la seva postura espitjant la porta per voler sortir. El gat tancant al fanal simbolitza com moltes persones es senten durant el confinament, es senten sense llibertat amb ganes de sortir al carrer i de tornar a la normalitat."



Maria: "La cara de la dona coincideix amb un punt d'atenció principal de la llei dels terços. És una composició dinàmica, per la línia diagonal de la finestra i els moviments de la dona amb els braços. Es tracta d'una fotografia en blanc i negre, per tant, gamma acromàtica. Aquesta fotografia la il·luminació és en clau alta, ja que predomina la llum. Això transmet a la imatge una sensació de frescor i netedat. (...) El tipus de pla d'aquesta imatge és un pla mig curt, ja que podem veure la figura de la persona fins al pit, envoltada per aire a baix i al costat dret, aquest pla li dóna una funció principalment expressiva a la imatge, però també podria ser narrativa, ja que veiem l'acció que duu a terme el personatge. L'angle utilitzat en aquesta imatge és un contrapicat que crea la sensació d'estar observant la persona des de baix de la finestra. Aquesta imatge és una fotografia casual que expressa quotidianitat, el dia a dia d'aquests dies dins de casa, però tot i això, també ens transmet alegria en la seva expressió facial. Un nou dia de bon matí."



Andrea: "El blau és un color que aporta clama i de vegades tristesa, ja que a pesar de la saturació dels colors i la suposada alegria que aquestos atorguen, la fotografia és una imatge trista realment. Seguit del blau, l'altre color que destaca és el groc ataronjat de la llum del sol i dels maons dels edificis. Aquest color ens transmet al igual que el blau calma i calidesa, cal comentar que son complementaris, fet que atorga més qualitat e ingeni a la fotografia. (...) El valor expressiu de la fotografia l’apreciem sobretot en la cara del personatge retratat (jo). La mirada de temor que sobrepassa l’objectiu i ens mira fixament, ens pot donar informació, junt amb el títol de la imatge de la situació en la que es troba aquesta. Una situació de voler escapar, per aquest motiu es troba a la terrassa, ja que és un lloc on es pot respirar lliurement i es pot veure el carrer. Les sabates a terra poden simbolitzar el fet de no poder escapar d’allà, per tant et fas a la idea i t’acomodes en el lloc on et toca, a casa."




Per últim, compartim íntegre el comentari fet per Pablo sobre la seva fotografia. És un exemple del que es demana als examens PAU: 1.L’ordre de lectura i els recorreguts visuals. 2.L’estructura dels elements que componen la imatge. 3.La valoració cromàtica. 4.Textures. 5.En un mínim de cent cinquanta paraules, identifiqueu el tipus de pla i l’angle utilitzats en la fotografia i expliqueu-ne el valor expressiu. 

Pablo: "Aquesta és una fotografia presa des de la finestra de meva habitació en l'ocàs. La posició de la càmera és contrapicada perquè el focus d'atenció és el cel mateix en ple ocàs, i no els edificis. Es tracta d'un gran pla general, perquè volia transmetre la grandiositat del cel respecte a la ciutat. 

Pel que fa al recorregut visual, el primer element en què ens fixem és la palmera, que a l'estar a contrallum ressalta sobre el cel i adquireix pes visual. També destaca perquè és propera a l'espectador i alhora la seva silueta és complexa. Després observem els últims raigs de sol, d'un color taronja intents, que està situat al costat de la palmera. Seguidament ens fixem en la silueta dels edficis, que també contrasten per estar al contrallum. Després mirem el cel i per últim, el tendal, que es troba al contrallum en la zona superior. Podem dir que el recorregut visual és ascendent. 

La profunditat està marcada per 4 plans. El tendal (està a contrallum), la palmera, els edificis i el cel. Tanmateix, això es distingeix per les proporcions perquè no hi ha un desenfocament respecte ens allunyem. Pel que fa a la composició de la imatge, es tracta d'una fotografia dinàmica, perquè els edificis i el tendal generen dues diagonals, són dos punts de fuga que ens marquen la direcció de la mirada cap a la zona dreta de la imatge (on es troba la palmera i la posta de sol). La palmera segueix la llei dels terços, i està situada en la intersecció entre el terç vertical i horitzontal. No és una composició simètrica ni estàtica.

Respecte a la gama cromàtica, s'observa clarament l'acromaticitat de la palmera, els edificis i el tendal, que semblen més espais negatius sobre el cel. Al ser un ocàs, hi ha una barreja entre tons freds i càlids. En la zona inferior dreta predominen els tons ataronjats perquè reben la llum solar directament. Els núvols també tenen aquests tons càlids, entre taronja i rosat. En canvi, la zona superior del cel, més allunyada de la llum solar, té colors blavosos. La transició entre aquests tons és molt progressiva.

Amb aquesta imatge he volgut representar una cosa molt bonica que m'ha passat durant aquest confinament. Estar a casa tot el dia m'ha permès observar molt el meu entorn, i m'ha fet apreciar coses que abans passaven totalment desapercebudes per a mí, com aquest ocàs. He estat llargues estones mirant com el pas del temps fluia a través del cel. Sempre cal extreure optimisme d'aquelles situacions estressants i difícls. En aquest cas, m'ha permès observar la bellesa del capvespre."


La iniciativa a les xarxes de l'institut Antoni de Martí i Franquès: https://www.instagram.com/p/B_-Hav-h4zG/

















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada