Durant el tercer trimestre del curs 2022-23, els alumnes de Fonaments de les Arts de l'Institut Antoni de Martí i Franquès, hem preparat petits tallers per entendre les diferents avantguardes artístiques de la primera meitat del segle XX i reconèixer les seves característiques. Durant cada hora de classe hem fet 1 ó 2 tallers de forma simultània. D'aquesta manera, si algú acaba ràpidament, pot començar-ne l'altre.
FAUVISME
El Fauvisme neix l’any 1905 a Paris, França.
Característiques: colors molt vius, sense relació naturalista amb allò representat; el nom ve de “fauves” o “bèsties salvatges” en francès (nom que els va donar pejorativament Louis Vauxcelles, crític d’art).
Temes:paisatge, retrat.
Autors representatius: Henri Matisse, André Derain i Maurice Vlaminck.
Taller de retrat fauvista (fent servir una fotografia com a base): pinta amb colors vius el retrat d'un company/a o el teu autoretrat.
Monitores: Berta, Carla i Neus.
Material: pintura, pinzells, fotografia tipus retrat sobre paper en format DIN A5.
Taller de collage a l'estil de Henri Matisse: amb papers de colors
crea un collage sobre la natura o el circ.
Monitores: Mar, Marta i Andrea.
Material: tisores i cola de barra, papers de colors, fulls DIN A4 de color.
Procés de treball a l'aula (taller de collage a l'estil de Henri Matisse)
L'Expressionisme neix a Alemanya a principis del segle XX
Característiques: Aglutina la filosofia nihilista de Nietzche, el vigor de Van Gogh i l’angoixa de Munch. Distorsiona l’anatomia i la perspectiva, línies trencades i anguloses.
Dos grups:
DIE BRUCKE (El Pont) creat a Dresden el 1905 i format principalment per Ernst Ludwig Kirchner i ErickHeckel. Temes: paisatge, retrat, model.
DER BLAUE REITER (El genet blau) fundat a Munic el 1910 i encapçalat per Vassili Kandinsky i Franz Marc.Temes: l’espiritualitat a través de formes geomètriques, en el cas de Kandisnky, i a través de la natura i els animals, en el cas de Franz Marc.
Taller DER BLAUE REITER (El genet blau): Pintem la música, com feia W. Kandinsky.
Monitores: Carla i Audrey.
Material: pastels, paper DIN A5.
Característiques: fragmentació geomètrica de l’espai, simultaneïtat de punts de vista (desapareix el punt de vista únic propi de la perspectiva renaixentista).
Dues
etapes:
CUBISME ANALÍTIC (1907-1911) colors apagats, pocs saturats (negre, gris, marró, ocre), aquest estil s’apropa a l’abstracció.
CUBISME SINTÈTIC (1911-1914)és un estil que fa servir colors més vius que el cubisme analític, és més figuratiu i incorpora el collage a les obres.
Temes: retrat, natura morta.
Taller cubista: dibuixar i pintar a partir d'un fragment donat d'una pintura cubista.
Monitores: Irene i Paula.
Material: retoladors, ceres... (a triar), paper DIN A4.
Marinetti va ser l'autor del Primer Manifest Futurista (1909) i del Segon Manifest Futurista (1911).
Característiques: Admiració per la tecnologia, la màquina i la modernitat. Representació del moviment a través del simultaneïsme (repetició d’imatges de manera superposada). Colors vius i variats.
Temes: màquines, moviment, velocitat.
Artistes principals: Umberto Boccioni, Giacomo Balla i Carlo Carrà. En fotografia: Anton Giulio Bragaglia (fotodinamisme futurista).
Taller futurista: representar el moviment d'un mitjà de transport de l'època (cotxe, motocicleta, tren...).
Monitores: Inés i Evelyn.
Material: retoladors, ceres, pastels... (a triar), paper DIN A4.
Taller futurista: en cursos anteriors vam fer un taller de fotodinamisme futurista (seguint l'exemple de Bragaglia) fent servir la velocitat d'obturació lenta d'una càmera rèflex, llanterna i trípode.
L’abstracció es manifesta en tres moviments d’avantguarda:
CONSTRUCTIVISME (1913) va sorgir a Rússia, obres d’art difusores de la propaganda revolucionaria, autors representatius: Vladimir Tatlin i Alexandre Rodchenko.
SUPREMATISME (1915): sorgeix a Rússia, es fonamenta en la supremacia de la sensibilitat pura, fa servir figures geomètriques bàsiques (quadrat, cercle, triangle) i una gamma cromàtica reduïda, autor representatiu: Kasimir Malévich.
NEOPLASTICISME HOLANDÈS (1917) va sorgir a Holanda: línies rectes i colors primaris i neutres, eliminen les figures i valoren l’estructura, autors representatius: PietMondrian i Théo van Doesburg formaren el grup De Stijl (L’estil).
Taller d'abstracció: representar de forma simplificada i geomètrica
un concepte (sorpresa) escrit en un paperet i repartit per les monitores.
Tristan Tzara (poeta romanès), és l’autor del Manifest Dadaista.
Característiques: moviment antiartístic, provocador, menysprea l’art tradicional i el substitueix per una obra nihilista, absurda, fruit del desencís després de la Primera Guerra Mundial.
Autors representatius: Marcel Duchamp, Kurt Schwitters, Hanna Höch i John Heartfield.
El Surrealisme neix a França, s’inspira en les teories de Freud.
André Breton (escriptor francès), és l’autor del Primer Manifest Surrealista (1924).
2
corrents surrealistes:
SURREALISME AUTOMATISTA. Representació ràpida i fluïda que prové de l’inconscient i de l’atzar. Autors representatius: el català Joan Miró i el francès André Masson.
SURREALISME ONÍRIC: Representació figurativa inspirada en els somnis. Autors representatius: el català Salvador Dalí, el francès René Magritte, i la mexicana Frida Kahlo.
REALISME SOCIAL o HISTÒRIC
A Amèrica llatina (neix a Mèxic cap a l’any 1930)
Característiques: té l’objectiu d’explicar les arrels indígenes de la cultura mexicana, repudia el capitalisme, és una pintura realista amb trets expressionistes.
Autor representatiu: el comunista i pintor muralista Diego Rivera.
Als Estats Units (neix després de la Gran Depressió)
3 vessants de pintura figurativa: reflex de la societat rural: Grant Wood; representació de la solitud urbana: Edward Hopper; i la unió de tots dos conceptes: Georgia O’Keeffe. En fotografia: Dorothea Lange i Lewis Hine.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada