Aquest projecte educatiu s'ha desenvolupat amb l'alumnat de 1r de batxillerat de l'Institut Antoni de Martí i Franquès durant el 2n trimestre del curs 2022-23 dins de la matèria Llenguatges Artístics Contemporanis.
Objectius específics:
- Conèixer l'obra poètica de Montserrat Abelló i il·lustrar-la de diferents maneres a fi de posar en pràctica algunes de les tècniques artístiques contemporànies.
- Connectar amb creadors/es locals per conèixer de primera mà l’art més proper, en el nostre cas hem anat a l'Escola d'Art de la Diputació de Tarragona per treballar en col·laboració amb l'Antonio Alcàsser: http://www.antonioalcasser.com/
- Fer projectes artístics de forma individual i col·laborativa per tal d’expressar i comunicar idees.
- Fer servir canals de difusió actuals per compartir les obres fetes amb l’entorn proper i llunyà, en aquest cas hem exposat una mostra dels treballs fets a l'Espai Jove Kesse de Tarragona i hem fet servir les xarxes de l'institut per compartir-les.
- Desenvolupar la sensibilitat estètica envers l’art contemporani.
Tot va començar amb una introducció teòrica sobre diferents artistes (de tots els temps) que han fet servir les lletres i les paraules com imatges que són.
1. El primer exercici que vam fer consistia en transformar la nostra signatura en art. El suport utilitzat va ser un full DIN A3 i la tècnica completament lliure. Cadascú va aprofitar per autoretratar-se directa o indirectament amb aquesta primera proposta. Vam fer una primera exposició amb aquests treballs a l'entrada de la nostra biblioteca que es diu, justament, Montserrat Abelló, la poeta que treballaríem a continuació.
2. El segon exercici a desenvolupar consistia en fer un cal·ligrama a l'estil de Guillaume Apollinaire però fent servir els poemes de la Montserrat Abelló. A continuació podeu veure alguns dels resultats.
2. El tercer exercici consistia en fer un poema dadà a partir de retalls dels poemes de Monsterrat Abelló. Els alumnes coneixien les instruccions de Tristan Tzara sobre la manera de fer-ho (tot i que vam fer-li cas només en part!):
Agafi
un diari.
Agafi unes tisores.
Esculli en el diari un article de la longitud que vulgui donar-li al seu poema.
Retalli l'article.
Retalli de seguida amb cura cadascuna de les paraules que formen l'article i
fiqui-les en una bossa. Agiti-la suaument.
Ara tregui cada retall un després d'un altre.
Copiï a consciència en l'ordre que hagin sortit de la bossa.
El poema se semblarà a vostè.
I és vostè un escriptor infinitament original i d'una sensibilitat encisant,
encara que incompresa per la plebs.
3. El quart exercici consistia en fer una pintura-poesia abstracta a l'estil de Paul Klee, partint d'un poema de la Montserrat Abelló.
Hem escollit el suport del cos de l’Alba perquè el poema no només està escrit per una dona sinó que també parla sobre unes mans suaus, sense nafres, com podria representar les d'una dona jove que ha de créixer personalment i que en el procés estima a una persona. El nostre referent ha sigut l’artista iraní Shirin Neshat.
Vam escollir aquest poema perquè el seu significat va aprofundir en nosaltres, la manera amb què està tractat el tema de l'afecte, amor i companyia, amb unes paraules suaus i tendres, a més que ens agrada com fa ús d'un element tan senzill i quotidià com les mans".
Gorka, Ariana, Vicky, Lídia: "El nostre
projecte vol representar l'obra de Montserrat Abelló més portàtil i personal.
Per tant, com a suport hem escollit unes samarretes.
Primerament, van
crear a classe unes il·lustracions digitals de cada estrofa del poema "Cau
la tarda". Vam escollir aquest poema perquè tots els membres del grup es
van sentir inspirats i ens transmetia una bellesa natural. A més a més, aquest
era fàcil de separar, però també d'unir de formes diferents, creant així nous
poemes a través de l'obra de la Montserrat.
La nostra idea
principal era brodar el poema als coixins de consergeria, però com no va ser
possible, vam decidir il·lustrar el poema i fer samarretes amb les
il·lustracions i les estrofes del poema.
Encara que hem
tingut molts contratemps a l'hora d'imprimir i planxar els dissenys, hem
aconseguit fer les samarretes."
Muntatge de l'exposició a l'Espai Jove Kesse de Tarragona:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada