dimarts, 21 de març del 2023

Endinsa't al cor de les paraules

Aquest projecte educatiu s'ha desenvolupat amb l'alumnat de 1r de batxillerat de l'Institut Antoni de Martí i Franquès durant el 2n trimestre del curs 2022-23 dins de la matèria Llenguatges Artístics Contemporanis.


Objectius específics:

- Conèixer l'obra poètica de Montserrat Abelló i il·lustrar-la de diferents maneres a fi de posar en pràctica algunes de les tècniques artístiques contemporànies.

Connectar amb creadors/es locals per conèixer de primera mà l’art més proper, en el nostre cas hem anat a l'Escola d'Art de la Diputació de Tarragona per treballar en col·laboració amb l'Antonio Alcàsser: http://www.antonioalcasser.com/

Fer projectes artístics de forma individual i col·laborativa per tal d’expressar i comunicar idees.

Fer servir canals de difusió actuals per compartir les obres fetes amb l’entorn proper i llunyà, en aquest cas hem exposat una mostra dels treballs fets a l'Espai Jove Kesse de Tarragona i hem fet servir les xarxes de l'institut per compartir-les.

Desenvolupar la sensibilitat estètica envers l’art contemporani. 

Tot va començar amb una introducció teòrica sobre diferents artistes (de tots els temps) que han fet servir les lletres i les paraules com imatges que són.

1. El primer exercici que vam fer consistia en transformar la nostra signatura en art. El suport utilitzat va ser un full DIN A3 i la tècnica completament lliure. Cadascú va aprofitar per autoretratar-se directa o indirectament amb aquesta primera proposta. Vam fer una primera exposició amb aquests treballs a l'entrada de la nostra biblioteca que es diu, justament, Montserrat Abelló, la poeta que treballaríem a continuació.





Exposició de les signatures artístiques
a l'entrada de la biblioteca de l'institut

2. El segon exercici a desenvolupar consistia en fer un cal·ligrama a l'estil de Guillaume Apollinaire però fent servir els poemes de la Montserrat Abelló. A continuació podeu veure alguns dels resultats.


Anabel

Carlos

Clara


2. El tercer exercici consistia en fer un poema dadà a partir de retalls dels poemes de Monsterrat Abelló. Els alumnes coneixien les instruccions de Tristan Tzara sobre la manera de fer-ho (tot i que vam fer-li cas només en part!): 

Agafi un diari.
Agafi unes tisores.
Esculli en el diari un article de la longitud que vulgui donar-li al seu poema.
Retalli l'article.
Retalli de seguida amb cura cadascuna de les paraules que formen l'article i fiqui-les en una bossa. Agiti-la suaument.
Ara tregui cada retall un després d'un altre.
Copiï a consciència en l'ordre que hagin sortit de la bossa.
El poema se semblarà a vostè.
I és vostè un escriptor infinitament original i d'una sensibilitat encisant, encara que incompresa per la plebs.


Marta


Andreu

Sara

Laia

Escalante


3. El quart exercici consistia en fer una pintura-poesia abstracta a l'estil de Paul Klee, partint d'un poema de la Montserrat Abelló.


Carla

Alba

Laia

Lucia

Pepe

Sara

4. El cinquè exercici consistia en il·lustrar un poema a partir d'escoltar una música triada especialment pensant en els temes existencials de l'obra de Montserrat Abelló:


 
Carmen

Ariana

Rubén

Pepe



5. El sisé exercici es va desenvolupar durant una sortida a l'Escola d'Art de la Diputació de Tarragona (21/2/2023), on vam fer un taller de gravat en relleu amb l'artista i gravador Antonio Alcàsserhttp://www.antonioalcasser.com/. En aquesta ocasió vam fer gravat de forma individual i també col·lectiva, estampant junts en una mateixa superfície. L'Antonio Alcàsser ja havia vingut uns dies abans a fer una primera xerrada a l'institut on va mostrar la seva obra i va explicar la proposta de gravat a desenvolupar dies més tard. Ens va proposar gravar sobre gomes a la manera de l'artista Kiki Crevecoeur: http://kikiecrevecoeur.be/works/gommes/.


Gomes de Kiki Crevecoeur




Moments de la visita i taller de gravat
 a l'Escola d'Art amb l'Antonio Alcàsser


El dia 23/2/2023 vam rebre la visita de la filòloga Anna Gispert, exprofessora de l'institut i experta en la vida i obra de la Montserrat Abelló, que ens va fer una xerrada sobre els moments més prolífics de la poeta tarragonina i com s'endevina la seva experiència vital a través dels seus versos.



Moments de la xerrada de l'Anna Gispert 
als alumnes de Llenguatges Artístics Contemporanis

6. El setè i últim exercici individual va consistir en fer un assemblage sobre un poema de la Montserrat Abelló fent servir una capsa com a contenidor de les metàfores, a la manera de Joseph Cornell o Lucas Samaras.



Clara


Anabel


Carla 


Sara


Lara


Carol

7. El vuité i únic exercici en grup consistia en fer servir un suport no convencional per compartir amb les persones del nostre entorn els poemes de Montserrat Abelló.



El grup de l'Alba, l'Albert i l'Andreu trien la pell del cos de l'Alba
 com a suport. Presenten el treball en forma de collage fotogràfic.

Albert, Andreu, Alba: “Després d'unes quantes proves amb diferents tipus de maquillatge vam acabar utilitzant eyeliner. Després vam decidir les parts del cos on escriuríem el poema. Per a això ens vam basar en el que deien els versos (...) Vam escriure el poema en lletra lligada, per a donar continuïtat. 

Hem escollit el suport del cos de l’Alba perquè el poema no només està escrit per una dona sinó que també parla sobre unes mans suaus, sense nafres, com podria representar les d'una dona jove que ha de créixer personalment i que en el procés estima a una persona. El nostre referent ha sigut l’artista iraní Shirin Neshat.

Vam escollir aquest poema perquè el seu significat va aprofundir en nosaltres, la manera amb què està tractat el tema de l'afecte, amor i companyia, amb unes paraules suaus i tendres, a més que ens agrada com fa ús d'un element tan senzill i quotidià com les mans".




El grup del Gorka, l'Ariana, la Vicky, la Lídia trien una samarreta com a suport
 i cadascú il·lustra digitalment un poema d'Abelló

Gorka, Ariana, Vicky, Lídia: "El nostre projecte vol representar l'obra de Montserrat Abelló més portàtil i personal. Per tant, com a suport hem escollit unes samarretes.

Primerament, van crear a classe unes il·lustracions digitals de cada estrofa del poema "Cau la tarda". Vam escollir aquest poema perquè tots els membres del grup es van sentir inspirats i ens transmetia una bellesa natural. A més a més, aquest era fàcil de separar, però també d'unir de formes diferents, creant així nous poemes a través de l'obra de la Montserrat.

La nostra idea principal era brodar el poema als coixins de consergeria, però com no va ser possible, vam decidir il·lustrar el poema i fer samarretes amb les il·lustracions i les estrofes del poema.

Encara que hem tingut molts contratemps a l'hora d'imprimir i planxar els dissenys, hem aconseguit fer les samarretes."



Exposició a l'institut dels assemblages fets:




Muntatge de l'exposició a l'Espai Jove Kesse de Tarragona:




Fotografies de la inauguració de l'exposició "Endinsa't al cor de les paraules" a l'Espai Jove Kesse el dia 27 d'abril a les 19:00h. L’exposició va ser conjunta amb els alumnes de 2n de batxillerat de Dibuix Artístic (que van il·lustrar poemes de Montserrat Abelló en relació amb les mans), els alumnes de Teatre de 2n de batxilllerat (que van fer una performance en honor a la poeta tarragonina) i els alumnes de dansa del CFGS d'Arts Escèniques (que van ballar un poema).







Article del director, Jordi Satorra, sobre l'exposició:

Article de Cristina Serret al Més Tarragona:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada