Objectiu: a partir d'una fotografia antiga (preferiblement familiar), crear un retrat-objecte (real o fictici) que ajudi a reconstruir la història de la persona retratada.
Mostra dels treballs fets per l'alumnat de 1r de batxillerat de Cultura Audiovisual de l'INS Martí i Franquès, curs 2023-24.
Ariadna: "He
escollit la imatge de la meva rebesàvia. Es deia Gracia Sardaña Jurado i
va viure aproximadament des de finals de 1800 fins a meitat de 1900. La
meva inspiració per fer aquest treball ha sigut la seva passió: cosir i
confeccionar roba.
He escollit
fer-ho en una capseta i posar uns objectes amb l'objectiu de crear una possible
rèplica del que ella podria haver tingut en la vida real, és a dir, com ella es
dedicava a cosir i a més li agradava molt, he volgut enfocar-me en això i vaig
pensar en recrear una capseta amb els materials necessaris per cosir i que a la
vegada a través d'ells s'expliqui la seva història i experiència.
1a part,
Fotografia:
La primera part
d'aquest treball és la fotografia, la qual he col·locat en la tapa de la
capseta. Quan estava pensant en què podria fer amb la imatge per intentar
donar un missatge clar de qui era ella, em va venir al cap cosir la imatge
d'alguna forma que es pogués deduir a què es dedicava. D'aquesta manera
vaig cosir la imatge bordejant la seva roba amb un fil daurat.
2a part, Capseta:
He escollit
fer-ho en aquesta capseta de metall perquè de sempre hem guardat el material de
cosir en capsetes que trobem per casa com ara capsetes així o de galetes. A més,
també té un aspecte vell i encaixa amb la visió que vull donar.
3a part, Tela
cosida amb fil daurat i botons:
Aquests objectes
els he escollit precisament per una experiència personal que va viure la meva
rebesàvia. Ella va patir d'Alzheimer i. quan s'alterava, la seva família
li donava retalls de tela per a que cosís i d'aquesta manera es relaxava,
encara que ella no recordava perquè, però com ho havia fet durant tota la seva
vida, li donava tranquil·litat. Dins de la capsa també es troben uns quants
botons, un didal i unes tisores petites, i l'única raó és perquè tenen a veure
amb tot el relacionat a la costura.
4a part, Penjoll:
A aquest penjoll li he ficat una imatge del seu marit (el meu rebesavi). Volia afegir un objecte que no estigués relacionat amb la costura per donar més informació personal. Aquest penjoll simbolitza l'amor que tenien i també una forma de recordar-lo perquè va morir bastant jove i és com si fos un record que sempre porta amb ella."
Carla: "En el meu
treball he fet servir plàstic i feltre per a crear la mar. Entre el feltre i el
plàstic he col·locat la fotografia del meu besavi per representar que està dins
del mar, ja que és on més temps passava. També he posat dues estrelles de mar i
tres peixos, ja que va tenir dues filles i tres fills. Els peixos estan dins de
la xarxa perquè ell es dedicava a la pesca i volia que es veiés el seu ofici.
També he posat una caragola que representa a la meva besàvia, ja que és un
símbol de feminitat i fertilitat. El cavallet de mar és un cavallet que va
pescar ell i que la meva família ha conservat. Els pulmons que hi ha a sobre
representen que va morir de càncer de pulmó i estan fets amb una pàgina d'un
llibre perquè li agradava molt llegir."
Cèlia: "Aquesta és
la meva obra titulada "Avi". El que surt a la fotografia és José
García Ortiz. Va néixer el 27 d'agost de 1941 a Los Ventorros de San José,
Granada. En aquest mateix poble va ser criat i quan ja va ser una mica més gran
va començar a ser pagès. La seva feina era recollir el blat, moure la palla,
plantar llavors... Més tard va fer la coneguda “mili” i va ser un dels millors
soldats. Va conèixer a la seva dona, Carmen, i van tindre dos fills, José
Antonio i Montse.
A l'obra, la
caixa militar on posaven el menjar quan se n'anaven al camp o a diferents llocs
representa tots els anys que va estar a la “mili”. La terra representa els anys
passats al camp i totes les hores de feina feta sota al sol. Les espigues de
blat també representa la seva pagesia i els seus dos fills. La persona
retallada és el seu germà gran, la mort del qual va suposar-li una gran pèrdua.
I finalment la insígnia, que representa el seu esforç a l'hora de fer les coses
i que finalment va guanyar un bon rang."
Edna: "He escollit
una fotografia de la meva àvia quan era un bebè, ja que és de les més antigues
i la més bonica que he trobat per casa. Per mi, la meva iaia ha sigut molt
important i poder representar la seva història m'emociona molt, la veritat. Ella
ha tingut una vida plena de pedretes que penso que l'han fet més forta;
l'admiro molt, ja que tot i que no ha tingut la vida idíl·lica que es mereix,
ha continuat donant-nos tot i no ha deixat perdre el seu màgic somriure.
Aprofitant això,
he volgut fer el treball sobre la seva vida d'ençà que era un bebè (com a la
fotografia) fins a actualment, ja que encara és viva. Partint d'aquesta idea,
he fet servir un fil de color beix per simular la seva vida. (...) En aquest
fil hi ha diferents nusos i llaços els quals representen les diferents coses
que li han anat passant. Malgrat els entrebancs, ella continua amb un petit
però preciós somriure dia rere dia.
(...) Les
culleres enganxades a la part superior del pot representen el seu camí de la
rebosteria i hoteleria, que han sigut més de trenta anys. A més, les culleres
estan com cremades per reflectir que passa el temps i, tot i haver-les fet
servir, segueixen dempeus. He volgut posar la fotografia i fer-ho tot a partir
d'un got perquè vull que es recordi que és una foto antiga que està protegida,
guardada, exposada, però subjectada per les dues culleres.
El cotó fluix
representa la seva ànima i està al centre del pot perquè és d'on
"surt" o està guardada la part més intima de la seva vida, per això
el coto fluix perquè és tou, blanc, dèbil, delicat, fràgil, però que omple molt
i em recorda a l'ànima. Per acabar, a últim moment vaig decidir afegir un petit
detall al darrere del pot, és un fragment d'un poema que li va escriure un amic
seu que era poeta."
Sheila: "El meu besavi es deia Luis i era mecànic, però volia apuntar-se a l'exèrcit republicà de Catalunya, per això estava a Barcelona el 19 de juliol del 1936. Aquell dia va haver-hi un cop d'estat per part dels Colpistes cap als republicans. El meu besavi es va trobar enmig de tot l'atac només sortir del tren. Va rebre un tret de mort al cap i el van traslladar a l'Hospital de la Sang de Vilafranca del Penedès.
Allà treballava
i estudiava la meva besàvia, la Vicenta, que s'encarregava d'identificar
els morts i donar el comunicat a les famílies. Quan es va adonar que Luis
encara era viu, el van curar i dos mesos després el meu besavi es va apuntar a
l'exèrcit republicà de la milícia catalana, on va anar pujant fins a arribar a
general d'una patrulla. Vicenta i Luis es van enamorar i aquell mateix any es
van casar.
Al 38 va succeir
la Batalla de l'Ebre, on li van ordenar a Luis que hi fos per cremar documents
militars/polítics de la república catalana i ajudar a exiliar les famílies de
les milícies republicanes cap a França. A mig camí, es va retrobar amb la
Vicenta i es van exiliar. Luis, que tenia un alt càrrec militar, va haver
d'ajudar militarment a França quan va esclatar la II Guerra Mundial, i Vicenta,
en canvi, com sabia cosir, ajudava a recobrir els avions.
Quan va acabar la
guerra, França no volia tindre conflictes amb Espanya i els hi va dir que, o
anaven a reconstruir Alemanya o tornaven cap a Espanya, on al ser presos
polítics els matarien.
La vida dels meus
besavis va ser molt dura. Els hi va costar molt tornar a Espanya des d’Alemanya,
i quan ja ho havien aconseguit tenien una família de 7 fills, els quals no van
reconèixer, a l’igual que el seu matrimoni. La meva besàvia es va acabar
especialitzant en cosir cuir per poder mantenir la família, ja que el meu
besavi ja no podia més després de les guerres."
Elian: "Aquesta és
la meva rebesàvia, que va néixer entre 1850 i 1856. Era d'una família rica i
per això he ficat un cofre amb tresors al costat, per relacionar-ho. També he posat
una espassa per simbolitzar noblesa.
Hi he ficat una
caixeta de música i un fil per cosir perquè em va dir la meva àvia que li agradava
cosir, com a la majoria de noies de l'època. I, a més, tocava el piano. Li
estan tapant la cara per simbolitzar que aquelles dues coses són les poques dades
que tinc sobre ella i la seva vida, i llavors és com que només puc veure això d’ella.
L’àvia em va
explicar que el seu cabell era extravagant, i llavors ho estic assenyalant amb
calaveres. Vaig arrugar la foto per simbolitzar que tinc pocs coneixements
sobre ella."
Júlia: "Vaig poder trobar la informació de la vida de la meva besàvia en un llibre d'una exposició d'art que van fer fa poc en un museu de Tarragona. Ella és la Claustre Panadés, va néixer a Tarragona al 1914 i va morir al 2006. Era una dona plena de vitalitat i amb un esperit molt inquiet. Ella estudiava al Taller Escola on aprenien a dibuixar i impartien una formació complementària de música i literatura. Més endavant, va guanyar una beca per passar l'estiu del 1936 a Cornudella. Allà professors i alumnes anaven a pintar al camp i compartien l’art.
Al cap d’un temps
va ser mare de tres fills i va haver d’abandonar la seva passió durant uns
anys. Un cop passada aquesta època, a l’any 1970 va tornar a emprendre la seva
passió i es va matricular a l’Escola Taller d’Art de Tarragona, acabant així
els estudis que havia deixat pendents. Durant aquests anys, i juntament amb
amigues pintores, van organitzar un parell d’exposicions.
L’any 1982, amb
68 anys, va decidir fer-se sòcia del Cercle Artístic de Sant Lluc a Barcelona,
on acudia un cop per setmana a dibuixar nuus. Per finalitzar, durant els
seus últims anys de vida va poder participar en dues exposicions més.
MATERIALS
UTILITZATS: La fotografia, Fotografies dels seus i dels meus quadres, Pinzell, Tubo
de pintura, Cinta de doble cara, Cola en barra, Tisores, Marc.
A l’haver de
triar la foto i parlant amb la meva àvia, me'n vaig adonar que la meva besàvia
i jo érem les úniques persones de la família pintores, donat això, em va
semblar molt interessant poder enfocar el treball cap aquest camí.
Amb el meu
projecte he volgut representar la relació amb la meva besàvia mitjançant les
seves i les meves pintures. D'aquesta manera, he decidit fer com el contrast de
les seves flors i els seus bodegons (envoltant la seva foto) dins el quadre que
simbolitzen el passat i fora el quadre he enganxat els meus quadres de flors
simbolitzant l’ara, l'actualitat.
A part, dins el
marc he posat un tub de pintura i un pinzell que crec que seria el que ens uneix
a les dues, entre el passat (dins el quadre) i el ara, és a dir el present
(fora el quadre)."
Levon: "He recreat una
habitació que explica una part de la vida del meu besavi i la seva mare.
Tot va començar
el Diumenge Sangnant durant la Unió Soviètica. Els pares de Maria (la mare)
estaven molt preocupats així que la van enviar amb la seva cuidadora a baixa
Asia, Uzbekistan.
Allí es va casar
amb un home, el futur pare de Mikhail (el noi de la foto) però no va dir res
del seu passat per no crear conflictes. Eren temps difícils, 1ra Guerra
Mundial, fam, revolució...
Van tenir 10
fills però només 2 van sobreviure. Amb la mort de Lenin, va arribar Stalin, el
pare de Mikhail treballava molt i guanyava bastants diners.
Un dels seus
veïns va dir que el pare de Mikhail parlava malament sobre el govern i, encara
que no era veritat, el van agafar i la seva identitat va desaparèixer. Maria es
va quedar sola amb 2 fills.
Arriba la 2a
Guerra Mundial, Maria només cosia i guanyava poc. Necessitaven menjar. El germà
gran va ser enviat a la guerra i va morir allà.
Maria i Mikhail
es van mudar a casa de la dona del germà gran, que els maltractava, els
obligava a treballar, els feia fora de casa i més. Maria i Mikhail patien.
Maria ja no
aguantava aquell tractament i va anar a suïcidar-se. Mentre, Mikhail estava
fora i no trobava a sa mare, Maria. Va sentir que alguna cosa anava malament i
va córrer a dins de la casa, on va trobar a la seva mare penjada.
Ràpidament va tornar a posar la cadira de peu i va salvar la vida a la seva
mare. Mikhail va parlar amb la dona del seu germà gran dient-li que la mataria
si torna a tractar així a la seva mare.
Va començar a
estudiar a Kokand, Uzbekistan. Després treballava i guanyava bastant, es va
mudar amb la seva mare, Maria, i tot anava bé. Treballaven molt, estaven
millor els dos.
Així es la
historia de Ravenskaya Maria i un dels seus fills Mikhail, el meu besavi."
Laia: "El meu iaio és deia Esteve. Va néixer al 21 de Maig del 1926 i es va morir el 19 de Maig del 2017. Ell sempre va viure a Valls però s'ha de dir que va viatjar per tot arreu, li agradava molt conèixer nous llocs i noves cultures.
Quan era jove li
va toca anar a la "mili" o sigui al servei militar, d'això en tenia
moltes anècdotes. És un fet que li va marcar molt durant la seva vida.
Després va
conèixer a la Rosita, la meva iaia i van tenir sis fills, un d'ells era la meva
mare, la petita del sis germans.
Durant la seva
vida ha treballat al magatzem que s'ubicava a prop del poble, doncs ell va ser
fuster i venia la fusta.
A l'Esteve li
agradava molt escoltar i ballar sardanes, quan anava a la seva a casa a
visitar-lo sempre el veia cantant, sempre li deia que tenia un talent
ocult.
COM HEM VAIG
INSPIRAR? Doncs bona pregunta.
Si hem de ser
sincers no tenia cap idea pensada fins dos dies abans de l'entrega del projecte
que se'm va encendre la bombeta.
Vaig pensar en
alguna cosa creativa, senzilla però especial.
Llavors del que
més me'n recordava del meu iaio no era del seu ofici o de la seva família, no,
del que més me'n recordava era de quan va anar a la "mili". Llavors
el projecte m'he inspirat en el servei militar, la guerra, la fam...
EXPLICACIÓ DEL PROCÉS
En un principi ho
anava a fer tot dins d'un marc però la idea no em va acabar de convèncer i vaig
buscar un plan B.
El procés és el següent: he agafat una capsa de sabates i l'he modificat, després l'he pintat de color marró per fer veure que és com una mena de capsa de fusta gastada/vella. Després li he enganxat cotó fluix pel voltant de l’interior de la tapa de la capsa, que representa que és neu ja que el meu iaio sempre m'explicava que en època de guerra a l'hivern es passava molt malament i just a la fotografia que he escollit per exposar es d'hivern i surt la neu, i al mig hi he enganxat la fotografia del meu iaio amb un company seu de la "mili". Vaig anar a recollir sorra i fulles perquè em recorden elements de la guerra i posar-los a l'interior de la capsa. I per últim, i més important, un crostó de pa, perquè el meu iaio més d'un cop m'havia explicat que en temps de guerra hi havia molta fam i no tenien en prou feines per alimentar-se i el que menjaven eren crostons de pa sec, llavors vaig deixar durant dos dies un tros de pa sense tapar perquè es sequés i es tornés dur.
OPINIÓ PERSONAL
Si pogués tenir
l'oportunitat de poder-li ensenyar aquest treball al meu iaio Esteve ploraria
d'alegria ja que el conec molt bé i sé que s'emocionaria que la seva neta hagi
transformat una fotografia en un objecte ple de records i transformar anècdotes
i moments bons i dolents en una sola cosa. Molta gent pensarà que el meu
treball és molt simple però jo sé que significaria molt pel meu iaio i m'he
esforçat i també s'ha de dir que m'ho he passat molt bé fent aquest
treball. "
A la composició
d'objectes del retrat antic he posat diversos elements relacionats amb aspectes
de la Sr. Claridad. Primer de tot, hi ha corda (un nus i trossets dispersats)
representa la seva afició a fer nusos i jugar amb les cordes durant el seu
temps lliure. Hi ha dos elements que representen lo trencada que estava, les
dues fustetes que estan partides per la meitat (representa que tothom la veia
com una persona molt seriosa, forta i ferma, però realment estava partida en
dos) i l'anell partit per la meitat (representa l'amor trencat que sentia pel
seu marit). També, hi ha una branqueta i fulles seques que representen dues
coses, el seu amor pel camp i que ella ja no està des de fa molt de temps, i el
seu record en la ment de la gent que la va conèixer ja es va assecar. Per
últim, tot això està sobre un vidre, per representar lo fràgil que era."
El meu besavi, Pedro Ruiz Hernández, se'n va anar a la guerra amb els republicans als 18 anys. Va lluitar i, abans d'acabar la guerra, va fugir a França. Allí va estar uns anys i després va voler tornar a Espanya perquè hi havia rumors que deien que els deixaven passar a Espanya i no hi hauria cap càstig i quan va tornar i va passar els Pirineus, a Lleida el van agafar pres i va estar a la presó de Saragossa i després se'l van emportar a la presó de València. Cap a l'any 1950 el van alliberar i es va venir a Manzanares i allà es va fer una perruqueria amb el seu soci, la perruqueria va tancar quan es va jubilar."
Ivan: "La imatge que he utilitzat la vaig comprar a un mercat d'antiguitats. Amb aquest retrat antic he volgut representar que antigament la gent de famílies riques, quan un fill moria aviat, el que feien era fer-li fotos per recordar-lo.
Al fons de la capsa es veu una tela blanca la qual representa com si fos la tela de la roba que porten les nenes de la imatge, en el retrat també he ficat una creu per simbolitzar que les nenes estan mortes, també es veu una espelma apagada i desgastada, està apagada per simbolitzar el mateix que la creu i està desgastada per suggerir el pas del temps. Per últim estan les teranyines per mostrar que la imatge és vella."
L'agenda que li fa de marc és on posava cançons: o que havia escoltat, o que havia fet ella. Té roses a la boca que simbolitzen la bellesa de la seva beu, però a la vegada, les roses tenen espines, simbolitzant com no va poder complir el seu somni.
En realitat la història no és completament verídica. En primer lloc va ser un home (no vaig trobar fotografies d'ell), el qual no va ser cantant perquè no hi veia futur en això. La resta és verídic."
Durant el seu temps lliure, escrivia en un diari sobre el seu dia a dia, i a poc a poc escriure es va anant convertint en una de les seves grans passions. Va començar a escriure històries per a les seves germanes i aquestes històries van evolucionar en novel·les de fantasia i amor.
Com que es va passar la gran part de la seva joventut cuidant de les seves germanes, no va poder tenir cap relació amorosa, és per això que deixava anar tots els seus sentiments i emocions en els relats que escrivia, tot i això sense haver viscut l'amor romàntic personalment. Malauradament, va morir als 37 anys sense descendència a causa d'un accident de tràfic.
Em vaig passar uns dies pensant com podia representar aquesta persona fins que un dia em va vindre al cap una idea, representar les seves passions: la costura i l'escriptura. Com es pot veure en la fotografia de dalt, es tracta d'un llenç cobert amb paper de diari representant els diaris i històries que escrivia amb un forat al mig. Dins del forat hi ha la seva foto i el que enllaça la foto del llenç és una llana vermella cosida, representant, així, la seva altra passió, cosir."
Fa molt de temps el meu avi i la meva àvia van comprar una casa en la qual van començar a criar als seus fills, era una casa molt acollidora per a ells, però temps després va haver-hi algú que la va reclamar, defensant que era de la seva propietat des d'abans que els meus avis s'instal·lessin. Llavors, tot aquest cas el van portar al jutge, i el jutge se'n va negar a donar-li la casa a aquell home. Aquella persona, per venjar-se, va cremar la casa mentre els meus avis i els seus fills estaven fora, per això també he posat la terra per representar com va quedar la casa, a terra, i la fusta per representar parts de la casa."
El meu treball ha consistit en pintar i decorar una caixa per a que semblés una tele vella. A dins de la tele hi ha un rotllo de tela gran, on hi ha cosit el retrat. A l'esquerra hi ha tres rotllos de teixits més petits, i a la dreta una llibreta on hi ha escrit un dels seus poemes, per celebrar l'aniversari de la seva amiga Elisa. L'interior de la caixa està pintat com un mapamundi, fent referència a la metàfora que ella sovint utilitzava."
Des dels primers signes de persecució cap a la comunitat jueva, els Warrens van intentar mantenir-se fora de perill i protegir els seus fills. David, un comerciant reeixit, va decidir vendre el seu negoci i amagar les seves pertinences més valuoses per evitar ser confiscades per les autoritats nazis. La família vivia amb por constant, sabent que en qualsevol moment podrien ser arrestats o deportats.
Malgrat els desafiaments, els Warrens van trobar suport a la seva comunitat i es van unir a altres jueus en la resistència contra les polítiques antisemites del règim nazi. Van intentar mantenir viva la seva cultura i tradicions en secret, compartint històries i cançons amb els seus fills.
Lamentablement, a mesura que la persecució s'intensificava, la família Warren va ser arrestada per les autoritats nazis. Van ser traslladats a un camp de concentració, on van enfrontar condicions inhumanes, feines forçades i una escassetat d'aliments. Malgrat tot, els Warrens van intentar mantenir la seva esperança.
Tràgicament, com tantes altres víctimes de l'Holocaust, els Warrens no van aconseguir sobreviure als camps de concentració. La família va ser separada i sotmesa a condicions extremadament difícils. David, Rachel, Sarah, Diane i Samuel no van resistir la sobreexplotació continua més l'escassetat alimentària, i van perdre la vida al camp de concentració.
Aquesta és la darrera foto que es va trobar a la casa dels Warren abans de ser acorralats a casa per les forces nazis.
Procediment: Per a fer aquest treball primer vaig intentar buscar fotos de antigues de la meva família però, com no trobava, vaig acabar buscant a Google. Vaig trobar aquesta foto que encaixava perfectament amb el concepte del retrat que volia fer. Per a fer el text i la història d'aquest retrat vaig inspirar-me en Alemanya quan encara estava la dictadura de Hitler i els jueus eren extremadament rebutjats de la societat. Amb les idees clares, em vaig ficar mans a l'obra. El material que vaig necessitar va ser un marc de fotos i cola. Primer vaig cremar un poquet la foto i el marc de fotos, acte seguit vaig trencar el vidre del marc per a després enganxar-lo amb el Super Glue al marc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada