dilluns, 15 de maig del 2017

Reinterpretacions d'obres d'art


Durant el tercer trimestre del curs 2016-2017, en el marc de la matèria Fonaments de les Arts, ens llancem a l'aventura de crear reinterpretacions de grans obres mestres de la història de la pintura estudiades a classe.

A continuació teniu una mostra del treball fet pels estudiants de segon de batxillerat de l'Institut Antoni de Martí i Franquès. Les reinterpretacions creades es mostren en ordre cronològic, segons l'estil de l'obra original.

Danae fa servir l'autoretrat fotogràfic per reinterpretar el quadre de Jan van Eyck, "El turbant vermell":


Danae: "Jan van Eyck és un pintor que m'agrada molt i aquest quadre no era difícil de representar. Vaig fer-me la foto jo sola i la vaig retocar amb un programa de tractament d'imatges".

GÒTIC FLAMENC, Jan van Eyck, "El turbant vermell" (1433):

___

Laia fa servir un pot de vidre amb petxines, aigua i pegatines de la Venus de Botticelli per donar forma a la seva interpretació personal de l'emblemàtic quadre del Renaixement:


Laia: "He triat aquesta obra perquè sempre m'ha agradat, ja sigui pel seu significat com estèticament. He volgut destacar la petxina perquè crec que és un dels elements del quadre més representatius, amb el qual Botticelli va voler representar la fecunditat. He ficat moltes petxines en un pot i també aigua en representació de l'oceà que és d'on provè la Venus. En el remake tambè podem trobar a Zèfir, el vent de l’oest i Aura, deessa de la brisa. I una de les Hores que, per les flors del vestit, és identificada amb la Primavera, l’estació de l’Amor".

RENAIXEMENT, Sandro Botticelli, Naixement de Venus, tremp sobre tela (1485):

___

Alejandro S. fa servir el fotomuntatge digital i l'autoretrat múltiple a fi de reinterpretar amb sentit de l'humor el fresc "El Sant Sopar" de Leonardo:


Alejandro S.: "Vaig triar aquesta obra perquè tenia pensat fer un remake amb un toc humorístic, i vaig creure que aquest quadre seria el més convenient per fer-ho. El procés de creació va ser el següent:
1- vaig fer-me un trípode improvisat, amb llibres sobre d'una cadira.
2- vaig ficar a la càmera del mòbil un temporitzador.
3- vaig fer les fotos des de diferents zones de la taula, tal com anirien col·locats els personatges en el quadre.
4- vaig retallar cada personatge de les fotos i els vaig ficar junts en una mateixa taula allargada, organitzant-los.
5- per últim, vaig ficar al fons l’autèntic fons del fresc de l'última cena de Leonardo da Vinci.

Fotografies del procès de creació:



RENAIXEMENT, Leonardo da Vinci, Sant Sopar, fresc (1495 - 1497).


____

Marc i Marina fan servir la fotografia i el retoc digital per reinterpretar el quadre "La noia de la perla" de Vermeer:



Marina: "He triat aquesta obra perquè em va semblar un quadre bonic d'interpretar. Al principi vaig pensar que seria bona idea fer el remake amb mi mateixa, però el meu gos (que rondava pel meu voltant) em va donar la idea que fos ell el protagonista. Així doncs, vaig buscar algunes peces de roba semblants a les del quadre i la resta va ser intentar que el meu gos no es mogués massa i poder fer la foto. Un cop feta, vaig veure que el fons no era gaire semblant, llavors vaig retocar la foto amb un programa per a enfosquir-ho." 

BARROC, Vermeer de Delft, "La noia de la perla", oli sobre tela (1665-1667):

___

Alicia s'autoretrata amb la seva càmera de fotos per fer la seva reinterpretació de "La Mort de Marat" de Jacques-Louis David:


NEOCLASSICISME, Jacques-Louis David, "La mort de Marat", oli sobre tela (1793):

____

Toni fa servir la fotografia i la seva pròpia imatge per reinterpretar l'autoretrat de Courbet titulat: "El desesperat":


Toni: "Elegí "El desesperado" de Courbet por presión y porque no tenia más remedio, ya que según todo el mundo soy idéntico al pintor." 

REALISME, Gustav Courbet: "El desesperat", oli sobre tela (1841):

____

Mar s'autoretrata fotogràficament imitant Lady Lilith de Rossetti:


Mar: "He escollit aquest quadre prerafaelita per la figura de Lilith, ja que m'agrada el que representa. Lilith: va ser la primera dona que es va rebel·lar, i és això el que volia representar, dones revolucionàries".

PRERAFAELITISME, Dante Gabriel Rossetti, "Lady Lilith", oli sobre tela (1866-1868):

____

Saile dibuixa i pinta per ordinador la catedral de Tarragona a partir de l'observació i l'anàlisi de la sèrie de Monet sobre la catedral de Rouen:


Saile: "He escollit les catedrals de Monet ja que l'Impressionisme sempre m'ha agradat molt, per l’ús del color. L'objectiu inicial era fer un remake de Van Gogh i un altre de Monet, però al final he barrejat els dos estils i he pintat la catedral de Tarragona en diferents hores del dia.

Em vaig proposar pintar les obres en el mínim temps possible, trigant al voltant de 2 ó 3 hores cadascuna, i sense utilitzar el negre. Al final he estat força content del resultat."


IMPRESSIONISME, Claude Monet: Catedral de Rouen, oli sobre tela (1892-94):

____

Mireia utilitza la seva pròpia cara com a suport de creació en la seva interpretació de "La nit estrellada" de Vincent van Gogh:


Mireia: "Aquest treball consisteix en agafar quadres i refer-los amb petits canvis. Vaig tindre dificultats ja que no tenia cap persona per fer-me les fotos ni maquillatge suficient. Sincerament m'ha agradat fer-ho perquè per mi no ha sigut feina de classe, sinó hobbie."

POSTIMPRESSIONISME, Vincent van Gogh, "Nit estrellada", oli sobre tela (1889):

_____

Carla s'autoretrata, amb un fotomuntatge digital, reinterpretant una de les estacions de l'any de Mucha:


Carla: "He decidit escollir aquesta obra perquè quan la miro m'hi veig reflexada, donat que vaig neixer a l'octubre i representa la tardor. També em trobo identificada amb el cabell, ja que aquesta noia el té llarg i bonic i jo considero que també el tinc. M'agrada molt com està feta l'obra amb el seu estil modernista amb colors plans com les estampes japoneses".

MODERNISME, Alphonse Mucha, "Les quatre estacions" (1896) oli sobre fusta:
______ 

Dolça s'incorpora, mitjançant el retoc fotogràfic, al quadre de Matisse, tocant el seu violí:


Dolça: "Vaig escollir aquesta obra perquè, a més a més de ser d'un autor que em fascina, em sentia molt identificada amb el personatge que toca el violí i em fa molta gràcia la seva postura una mica ortopèdica. La complicació principal va ser fer-me una foto de cos sencer jo sola amb el trípode i que sortís enfocada. També va costar el procés de retoc amb Photoshop per convertir-me en una persona monocromàtica i sense ombres".

FAUVISME, Henri Matisse, "La música", oli sobre tela (1909-1910)

_____

Claudia fa servir la fotografia per autoretratar-se segons el dibuix d'Egon Schiele "Autoretrat amb les mans al pit":


Claudia: "Egon Schiele es un autor que conozco desde hace tiempo, siempre me ha gustado lo sensuales y extravagantes que son sus cuadros y pensé que podría ser divertido trabajar sobre él. Para hacer la foto lo único que necesité fue: el trípode, que lo coloqué encima de la cama para poder hacerme la foto delante de una pared blanca, y una manta blanca, envolviéndome".

EXPRESSIONISME AUSTRÍAC, Egon Schiele, "Autoretrat amb les mans al pit" (1910):

____

Eric, a l'igual que Claudia, reinterpreta un autoretrat d'Egon Schiele mitjançant un autoretrat fotogràfic:


Eric: "Vaig necesssitar l'ajuda d'una amiga per fer la fotografía ja que amb el trípode no podia, havia d'anar corrents fins al lloc on m'havia de ficar i col·locar-me en una postura molt concreta i irreal. He escollit l'obra d'Egon Schiele perque m'agrada la sensualitat i crudesa que té."

EXPRESSIONISME AUSTRÍAC, Egon Schiele, Autoretrat (1911):

______

Alejandro L. reinterpreta el quadre "La persistència de la memòria" de Dalí, fent servir el collage i la pintura per ordinador:


Alejandro L.: "El meu retrat de Dalí està inspirat en l'obra de l'artista pos-neo-cubista Belin i vaig decidir ambientar-lo en una nova interpretació de "La persistència de la memòria". És un remake d'ilustració digital." Belin: http://belin.es/

SURREALISME, Salvador Dalí, "La persistència de la memòria", oli sobre tela (1931):

____

Natàlia fa servir el degoteig de pintura acrílica i esmalt per fer la seva reinterpretació de l'obra "Número 1" de Pollock:




Natàlia: Vaig triar aquest tema en veure com treballava Pollock. Vaig voler provar-ho ja que, habitualment, la taca es considera un error. Tenir tanta llibertat crec que ha estat una experiencia molt gratificant. No tan sols per tacar sinó també perque s'apren a perdre la por al llenç, a tindre valor davant el blanc i atacar decididament.

Realment, tot i semblar només taques, vaig trobar molt interessant el resultat d'aquestes, ja que mai sabia ben bé com acabaria. L'obra està realitzada amb acrílic i esmalt. A partir de diverses capes de colors, basant-me en el quadre de Pollock del qual hi vaig extraure els colors per aplicar-los al meu".

Carla reinterpreta el mateix quadre de Pollock, també amb esmalt:


Laia: "Em va costar molt, però em vaig divertir fent-ho, trobo que m'ha quedat forca bé. El quadre l'he fet des de diferents posicions, al pati de casa."


EXPRESSIONISME ABSTRACTE, Jackson Pollock, "Número 1"
oli, esmalt i pintura d'alumini sobre tela (1950):

_____

Marina fa una fotografia de la seva mare i del seu germà a partir de l'observació i l'anàlisi d'un quadre de Roy Lichtenstein:


Marina: "Vaig decidir realitzar el meu remake estil POP ART, i vaig agafar com a referent Roy Lichtenstein, que va ser un pintor pop estatunidenc, artista gràfic i escultor, conegut sobretot per les seves representacions a gran escala de vinyetes de còmic.

El remake imita algunes de les obres de l’artista però amb fotografia. Vaig tenir l'ajuda de la meva mare i del meu germà com a models, els vaig maquillar la cara igual que l'obra i els vaig indicar com s'havien de posicionar per poder imitar-la. M'ho vaig passar molt bé fent-ho!"


ART POP, Roy Lichtenstein: "In the car", oli sobre tela (1963):

______

Alba fa servir el retoc digital per crear la seva interpretació personal d'una serigrafia de l'artista Andy Warhol:


Alba: "Vaig escollir aquesta obra per realitzar el meu remake perquè em va agradar molt quan ens la van mostrar a classe com exemple del Pop Art. En un primer moment, ens haviem posat d'acord la Carla  i jo per fer juntes el treball, i teniem en ment fer el remake de les estacions de Mucha. Però quan m'estava arrissant el cabell per aconseguir l'efecte de moviment i fantasia que dóna Mucha als seus dibuixos, exagerant les ondulacions dels cabells de les noies, em va venir la imatge de l'obra de Warhol. I el comentari de la Carla sobre la semblança que em veia amb la Marilyn, em va acabar de convèncer per fer aquest remake".

ART POP, Andy Warhol, Marilyn Monroe, serigrafia (1962):


Jordi també reinterpreta a Warhol, en aquest cas amb una imatge seriada, aconseguida gràcies a una aplicació del telefon mòbil:


Jordi: "Vaig escollir a Beyoncé perquè crec que equivaldria a la Marilyn de la nostra època i casualment vaig trobar unes fotos on estaba caracteritzada com ella".
______

La posada en comú dels treballs fets i l'exposició al vestíbul de l'institut:







Altres activitats desenvolupades en el marc de la matèria Fonaments de l'Art de segon de batxillerat durant el curs 2016-2017:

Creació de cartografies d'aprenentatge durant el segon trimestre del curs, posada en comú i exposició:








Visita a les exposicions "Art i Cinema, Cent anys d'intercanvis" i "Un thyssen mai vist", ambdues a CaixaFòrum Barcelona, el 26 de gener de 2017. El mateix dia aprofitem per veure "Dona i ocell" de Joan Miró i el pavelló alemany de Mies va der Rohe.





Visita a diversos museus de Madrid i a la Fira d'Art contemporani ARCO, febrer 2017:



Visita a l'institut de l'escultora francesa, resident a Tarragona, Béatrice Bizot. Ella ens parla de la seva obra i ens explica la tècnica de la fosa en bronze a la cera perduda. Per acabar, fem un exercici de pàtina sobre una de les seves escultures.






Celebració del Dia Mundial de la Poesia a la Rambla Nova de Tarragona (21 de març de 2017), amb la realització del happening titulat "FUTUR?":








Exercici de pintura després d'experimentar olors i/o sabors amb els ulls tancats, i exercici d'expressió d'una emoció com la ràbia, amb la intenció d'aproximar-nos a l'art abstracte, abril 2017:



I, per acabar, l'últim dia del curs 2016-2017. Ha estat tot un plaer!














Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada