Exercici sobre el paisatge com a metàfora d'emocions o sentiments, amb l'objectiu d'empatitzar amb els artistes del ROMANTICISME.
Els nostres referents han estat artistes romàntics, com William Turner o Caspar David Friedrich, però també contemporanis, com Elina Brotherus i Alex Stoddard.
Mostra del treball fet pels alumnes de Fonaments de les Arts de segon de batxillerat durant el curs 2017-2018, Institut Antoni de Martí i Franquès.
Laura: "Vaig decidir fer una fotografia. Des del principi tenia bastant clar que volia fer-la al bosc, ja que crec que és un paisatge que pot expressar moltes coses.
Representa que "la meva jo viva" li ha donat la
poma "a la morta" i que, per tant, l'ha matat. Amb la meva fotografia
el que vull expressar és que molts cops nosaltres mateixos som el nostre pitjor
enemic. L’autocrítica, la cerca de la perfecció, l’exigència a un mateix molts
cops ens porten a l’autodestrucció. Estem acostumats a carregar amb la culpa
dels nostres problemes a altres persones, i la veritat és que molts cops som
nosaltres els únics culpables dels nostres mals. Així que si hagués de
sintetitzar el que vull expressar amb aquesta imatge en una paraula seria:
autodestrucció.
Volia donar un caire fosc i misteriós a la imatge, per això
em vaig vestir de negre, a més a més, he desaturat bastant els colors, menys
els de "la meva jo viva" (per
a que s'entengués que està viva) i la poma (perquè ressaltés més). A "la meva
jo morta" li he desaturat els colors quasi fins arribar al blanc i negre
per a que es vegi que està morta.
Em va costar bastant editar perquè l'editor que utilitzo és
una aplicació del mòbil que es diu Picsart i no aconseguia que la foto em
quedés amb una bona qualitat malgrat haver fet les fotos amb la meva càmera Nikon."
Marina: "Este trabajo para mí ha sido muy emocionante e interesante de hacer ya que siempre me gusta luchar con mi mente e intentar plasmar mis sentimientos en una hoja de papel y luego por alguna vía artística como la fotografía. Es muy importante que nos conozcamos a nosotros mismos y este tipo de trabajos me ayudan a explorar mis lugares más recónditos. Cogí mis tres libros de poesía favoritos y escogí el poema que más emoción me transmitía. Luego en mi cabeza, guiándome por mis sentimientos, aparecieron los paisajes emocionales.
En la foto donde
aparecen Amanda y Cinta flotando en la superficie del mar he querido expresar
el sentimiento de dos amores no correspondidos. Se ahogan poco a poco por no
ser algo mutuo. Poco a poco se van distanciando ya que anteponen una relación
amorosa a la amistad y ya ni siquiera se miran, se olvidan".
Amanda: "Con estas
imágenes quería expresar el amor libre. Tienes todo el derecho a querer a quien
tú desees, no sirve de nada poner etiquetas a la gente dependiendo a la gente
que quiera. Por otra parte también quería mostrar el apoyo mutuo, ya que para mí
querer a una persona se basa en muchas cosas, y una de ellas es el apoyo mutuo.
Además no quería hacer típica foto romántica de una pareja besándose, quería
mostrar a la gente que querer a alguien no solo son besos y caricias.
Me incliné porque
en la foto los personajes saliesen desnudos o ligeros de ropa, ya que quería
mostrarlo como algo natural, cualquier amor es válido. Por otra parte cabe
destacar que me decanté por paisajes naturales porque me gustan muchísimo".
Aroa: "Para hacer esta
fotografía me he basado en un momento de la vida de este chico en el que lo
estaba pasando mal. He querido representar lo ciego que ha llegado a estar para
no darse cuenta de que se estaba dejando llevar por malas personas que solo le
traían problemas, que pronto iba a caer y se iba a hacer mucho daño.
La furgoneta
representaría estas malas influencias, y él está encima con los ojos vendados
ya que no quería ver lo que estaba pasando en realidad, estaba a punto de caer".
Candela: "Con esta imagen
lo que quería era expresar el gran vacío y la soledad que podemos llegar a
experimentar las personas cuando sentimos que algo nos falta y el cansancio que
causa por dentro tener que afrontar día a día ese sentimiento. El lugar
escogido es una escalera del Serrallo cercana a la playa. Edité la foto para
darle más contraste y a su vez un tono más frío".
Maria: "Las fotos que
hice se pueden entender por separado, pero mi idea en un principio era que
fueran todas unidas y que describieran una continuidad. Si ponemos las 4 fotos
en orden, primero aparecerían las dos fotos en las que estoy con Max en un
descampado y luego las mías en la orilla de la playa. Con esto quería expresar
el significado del amor para mí, lo que he experimentado con los años y se
acaba cumpliendo al final.
Podría llamarse
el "ciclo" de una relación afectiva (ya sea amistad o amor). En la
primera imagen se nos ve vestidos, con ropa y se aprecia una proximidad entre
nosotros, aunque aún un poco de distancia. Con esto quería expresar el
principio de una relación cuando todavía no conoces demasiado a una persona y crees saber mucho de ella; la
falsa confianza que, con el tiempo, evoluciona y daría paso a la siguiente
fotografía.
En esta
aparecemos sin ropa, en un lugar que podría ser cualquier escondite en medio de
un bosque, un lugar desconocido para todos aquellos que no conocen la conexión
que tienen esas dos personas. Al estar sin ropa se puede entender que la
confianza es aún mayor, pero a la vez, hay un estado de debilidad, fragilidad
ante el otro por haberle entregado tus pensamientos. Es algo como lo que se le
llama "desnudar el alma", te sientes confiado pero a la vez no,
porque la persona te conoce tanto que sentir dolor será inevitable después. Por
eso la he editado con un filtro que la oscurezca; porque a pesar de estar
juntos, sufrir cada uno por sus preocupaciones es algo que ni siquiera una
relación puede eliminar. Si uno sufre depresión, por mucho que este consiga
pareja, su sufrimiento no desaparece de un día para otro. Con esto me refiero
que, para mí, el amor no lo es todo y no puede con todo, como muchos dicen.
En la siguiente
foto, cambia el ambiente. Ahora aparezco sola, en el agua, y aunque quizás no
se aprecia demasiado, me pinté y maquillé con moratones y heridas. Obviamente
es una metáfora del dolor que causa en ti tu pareja/amigo o ser querido cuando
se aleja de tu vida. Aparte de dejarte un tiempo dolida, se lleva una parte
consigo y sientes un vacío que no puede llenarse con nada. Por eso decidí
hacerla en el mar: es tan grande que a su lado las personas somos
insignificantes. También las olas simbolizan la propia mente, intentando
arrastrar recuerdos con esa persona para no hundirse en la tristeza.
Finalmente, se me
ve de pie en la orilla con otro "yo" detrás de mí. Esto simplemente
representa el yo físico y el inconsciente, por decirlo así. Mi yo que esta
levantado representa que, a pesar de todo el dolor y vacío, ha sido capaz de
salir del agua. El otro yo, me observa un poco preocupada, a pesar de que sabe
que no hay nadie más que yo misma que pueda ayudarme y sabe que seré capaz de
recuperarme. En resumen, que sólo uno mismo puede afrontar sus preocupaciones y
solucionarlo; porque al final, cuando todos se vayan, sólo nos tendremos a
nosotros mismos. Nuestra felicidad no ha de depender de otros.
Ahora hablaré del
paisaje. En las dos primeras fotos encontré una especie de bosque, con árboles,
un muro y una pared con grafitis. Esto lo he relacionado con los
personajes de la imagen; desconocidos, misteriosos el uno para el otro. Como
aquel que se mete en un bosque sin saber que puede perderse en él. El momento
del día en que las hice fue cuando aún había sol, pero faltaba poco para
atardecer. Esto está conectado con las siguientes imágenes, que las hice cuando
ya estaba poniéndose el sol y cada una se va oscureciendo más".
Max: "La localització que vaig escollir no és a l'atzar,
volia un lloc urbà, amb graffitis i que es veiés una mica danyat i desordenat,
així que vaig anar sota un pont del Francolí. Amb això volia expressar un
desordre emocional, com si la persona que surt a les fotos tingués la ment poc
clara i no es sentís a gust.
Les fotos volen expressar la història de les relacions, com
reaccionem als canvis d'aquestes i la naturalesa humana que ens fa ser
solitaris".
Blanca: "En esta fotografia quiero expresar un
sentimiento de tranquilidad, tiene un significado más profundo. En la
imagen se ve una pequeña cueva o similar, y yo estoy apoyada en ella, resulta
que yo me siento mucho más a gusto en un espacio pequeño que en uno grande, y
cuando estoy mal me gusta encerrarme en el armario de mi habitación para
relajarme, así pues el armario es la cueva, y me siento tranquila en ella".
Luís: "Con esta
fotografía quería expresar la felicidad, pero la felicidad es algo efímero y
pasajero, por tanto hice este contraluz dando a entender el salto (ya que es
algo efímero) y la luz como la felicidad. Para realizar esta fotografía puse la
cámara modo ráfaga y con temporizador y realicé varios saltos hasta conseguir
encontrar la foto que buscaba. Llevaba puesta ropa con la que me sentía cómodo
y por tanto feliz, y las zapatilla que utilizo para bailar, ya que es lo que
realmente me hace sentir feliz."
Bárbara: "He elegido hacer
esta foto en un sitio triste, como una casa en ruinas. Se ve un rayo de sol que
resalta la cruz que está hecha con una percha. Las flores son de plástico. Yo
aparezco vestida de ángel ya que la intención de esta foto era representar el
miedo y la añoranza por el hogar. En la mano llevo un osito de peluche
representando el recuerdo".
Jenifer: "Volen acostar-se, però amb intencions molt diferents. Ell es
vol apropar perquè es sent atret per la seva bellesa i el seu cabell. En aquell
temps el color vermell en el pel era una mena de bogeria, o com deien, eren
bruixes. Ella només vol que ell s’apropi per aprofitar-se’n, fent-li un encanteri,
ja que en el fons és una bruixa molt dolenta, que juga amb els sentiments del
pobre jove".
Emma: "Quan vaig haver de decidir amb quin format volia fer el
projecte del paisatge emocional, no vaig dubtar fer-ho en vídeo ja que és com
més m'agrada expressar-me.
Un cop vaig haver decidit això, vaig voler fer-lo en
col·laboració amb una amiga que toca el violoncel. Quan li vaig proposar la
meva idea, va voler fer-ho encantada. Vaig dir-li que podia triar la cançó que
ella volgués i a partir del que ens transmetés la música, triaríem el lloc per
anar a gravar. Totes dues vam coincidir en que la “Nana” de Manuel de Falla ens
transmetia una sensació tranquil·la i nostàlgica, pel que vam decidir anar a
gravar a la platja, a l'hora que es posa el sol.
Aquell dia, mentre jo gravava, molta gent va apropar-se a
fer-li fotos i a aplaudir-la, fins i tot
va apropar-se un turista japonès a demanar-li que toqués per gravar-la.
El més difícil va estar editar el vídeo de manera que
l’àudio coincidís amb les imatges. També vaig voler afegir un filtre càlid per
a transmetre una sensació de placidesa".
Durant la posada en comú dels treballs fets, Cecilia ens "canta" el seu paisatge emocional amb una cançó especialment composta per a l'ocasió.
Cecília: "Vaig triar fer el meu paisatge emocional en forma de cançó perquè és com millor podia expressar la idea que tenia al cap. És un crit
de soledat, el plor de sentir-te trencat i no saber com recuperar-te. Es una cançó
evidentment trista ja que els acords, la melodia i la lletra formen un cúmul de
sensacions que et porten a la tristesa. El que volia dir amb aquesta cançó és que
moltes vegades ens ocultem la realitat amb les nostres pròpies mentides".
Per últim, una aquarel·la de l'Aitana: "El que volia expressar amb aquest paisatge emocional és la
meva preocupació pel planeta, que sembla que a poques persones els hi importi
realment. La meva intenció era fer visible el principal problema de la
humanitat, que s'està autodestruint, i fer prendre consciència que, si no
canviem totalment la manera de tractar al planeta Terra, l'acabarem destruint".
Cal agrair la visita de Laura Rodríguez, soprano, fotògrafa i professora de música, que va venir a parlar-nos del Romanticisme musical. Esperem que tornis aviat!
L'exposició final, al vestíbul de l'institut:
També volem compartir amb vosaltres algunes fotografies fetes durant la realització del vídeo de Valentina i Denise, "Fuerza y debilidad":
Felicitats a tots i totes per la feina feta!
Una nova mostra d'un treball profund, amable, generós, bell i molt bonic que arriba a cadascun dels espectadors com a veritables obres d'art.
ResponEliminaLa grandesa però, i segons la meva mirada personal i pedagògica, rau en:
- haver provocat la "creació" d'aquestes peces, fruit de la connexió que cada alumne ha fet amb el seu interior
- haver deixat l'espai i la llibertat suficients per acollir cadascuna de les propostes
- haver valorat i potenciat un treball acurat, ben fet i molt complet que implica esforç i superació
- haver acompanyat el creixement dels coneixements artístics des de l'acurada presentació d'autors i models a classe
- haver invertit esforç i temps personal per publicitar i compartir la proposta pedagògica, MODEL I EXEMPLE per a molts docents.
GRÀCIES ELO, per evidenciar l'adquisició competencial i mostrar l'aprenentatge REAL dels teus alumnes.
Gràcies a tu, Marta, per la teva sensibilitat i mirada crítica.
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