dimecres, 1 de maig del 2019

VIDEOART



L'exercici s’ha fet individualment. Hem començat amb la definició de videoart i el comentari d’exemples vists a classe d’artistes com Bill Viola, Pipilotti Rist, Óscar Muñoz, Marina Núñez o Nacho Mayals, entre d’altres. La seqüenciació de les activitats ha estat: pluja d’idees, concreció i justificació per escrit de la idea, escaleta, guió tècnic, filmació, edició, coavaluació i valoració personal final.

Mostra dels exercicis de videoart de l'alumnat de segon de batxillerat de Cultura Audiovisual II de l'Institut Antoni de Martí i Franquès, curs 2018-2019.


Éric B.: "He escollit aquest tema perquè sempre m'ha preocupat, el fet que l'home es miri com una part del món que no te relació amb l'altre, la natura. En aquest vídeo vull expressar la meva manera de veure l’ésser humà com a part/engranatge d’aquest ecosistema dit planeta Terra.

Per la creació d'un missatge precís, però sense ser literal, he utilitzat la retòrica de la imatge, en concret la comparació entre el meu cos i la natura. Aquest treball no sols m'ha ajudat a transmetre el meu missatge, sinó que he pogut conèixer-me una mica més a mi mateix". 



_____

Marc: "Aprofitar un projecte de cultura audiovisual, per a fer un gest d'amor, també un petit homenatge tot des de la sinceritat i tenint molt present al pare. No m'hauria imaginat mai el que poden fer un conjunt de plans, el que poden arribar a transmetre.

El que sembla una senzilla gravació té darrere moltes hores de tria d'objectes, que alhora em feien recordar moments. Cadascun d'ells està pensat i ordenat amb una coherència, i en el seu conjunt fan un retrat, un retrat del pare.

Juntament amb una peça de música tranquil·la, el muntatge es torna dinàmic. Fins a l'últim moment l'espectador no sap el que està veient; i és quan se n'adona que es tracta dels objectes de tota una vida, que el vídeo art pren sentit i aconsegueix emocionar.

Estic molt orgullós del resultat final, es tracta d'un projecte on no m'he guiat per una part racional, sinó que més aviat he decidit alliberar els meus sentiments i aquests m'hi han conduït al llarg del procés. Ha estat tota una experiència i veritablement m'ha ajudat a entendre el sentit del videoart, el poder que té expressar amb imatges".


+
RETRAT DE RECORDS from Marc Ventosa Artimaña on Vimeo.





_______


Éric M.: "M’ha encantat fer aquest treball, hi he dedicat moltes hores però en cap moment he sentit que fos una obligació o feina de l’institut. Ho considero una obra artística pròpia i li he posat molta dedicació.  Amb aquest vídeo em sento una mica “despullat”, perquè és mostrar-me per dins al món obertament, però val la pena ja que he aconseguit el meu propòsit d’expressar-me de forma personal. Vull destacar que, excepte les tres pistes de música, tots els efectes de so i enregistraments de vídeo els he fet jo, no he tret res d’Internet, cosa que penso que li aporta més mèrit".





_________

Marina: "Amb el meu vídeo vull transmetre aquest missatge: es pot sortir d'un bloqueig artístic. He utilitzat principalment dues metàfores: el girasol que passa d'estar pansit a tornar a nèixer (fent referènia a la creativitat que torna a sorgir) i l'aigua de la pluja (la inspiració i la creativitat).

Volia fer un vídeo senzill, net i alhora impactant, per això vaig recórrer a l’ús d’angles de visió que no dificultessin les lectures de les imatges, i vaig triar vídeos sense cap moviment de càmera, estàtics. La música en el meu videoart és molt important ja que ajuda en el seguiment de la lectura visual.

Curiosament, aquest tipus de vídeo a mi sempre m’havia agradat fer-los i no sabia que existia la terminologia de "Videoart". Així que, encara que m’hagi costat fer el treball, m’ha fet moltíssima il·lusió participar-hi en aquesta disciplina artística."



_________


Ferran: "El tema que he triat són les relacions tòxiques. Aquest petit videoart ensenya com pot passar una relació de parella d'un extrem a l'altre, sense adonar-se". 




_________

Anna: "He volgut expressar com pot passar la vida volant, en un sospir. També la importància de la família i de les persones que estan al meu costat mentre la vida continua, les que donen sentit a la vida.

Vaig triar aquest tema perquè penso que durant l’adolescència vivim les coses tan intensament, i ens volem fer grans tan aviat, que es podria dir que vivim esperant moments. A mi personalment, frenar un moment per pensar en tot el que he viscut, és essencial per tirar endavant en tots els aspectes de la meva vida, em fa reflexionar en les coses essencials.

Després del treball realitzat he après que, tot i no tenint ni la millor qualitat, ni els millors mitjans, el que importa és el que transmets, i de quina manera ho fas, i espero que les persones que mirin el meu videoart puguin trobar alguna cosa que els aporti, per petita que sigui."



_________


Dolors: "De tant pensar, vaig decidir fer-ho sobre les repeticions, perquè trobo que estem en un mon que gira totalment i que sempre repetim tot. Vaig tractar el tema del maquillatge, una constant de moltes noies que es maquillen normalment per ficar-se guapes i seguir un cànon de bellesa imposat. Vaig decidir gravar-ho tot, sense agafar imatges. Una amiga meva va decidir voluntàriament fer d’actriu i ens vam divertir moltíssim. Vaig gravar tot a la meva casa i vaig decidir ficar-hi música de repeticions, ja que és el tema del vídeo".




__________


Esther: “Amb aquest vídeo no vull fer una crítica al consumisme, sinó al sentiment conformista que tenim com a societat davant de problemes actuals com el consumisme i la idea que no podem fer res per canviar-ho, o que no tenim res a veure amb el tema. Quan la protagonista es talla la bena, simbolitza el pas que tots hauríem de fer per adonar-nos de la realitat i de la nostra participació inconscient en el món del consumisme, per això la sang i el cos amb les bosses tacades, perquè simbolitza la nostra part de culpa i que estem també involucrats. El vídeo es titula “Llista d'involucrats” en honor a la pel·lícula “La llista de Schindler” i intento fer entendre que tots nosaltres participem del problema que suposa a la nostra societat el consumisme”.




__________

Pol: "No ha estat una tasca fàcil, però penso que he pogut transmetre el missatge tal com volia, amb els mitjans amb els que disposava. Trobo que he pogut fer-ho d'una manera original i simbòlica que facilita l'enteniment i interpretació de la idea que volia plasmar: la complexitat de l'ésser humà".




Exemple de tot el procés de treball fet (Pol San Gregorio):

IDEA: “Qui sóc?” tracta d’intentar plasmar, mitjançant imatges, la complexitat de l’ésser humà. Presenta com cada persona pot mostrar-se al món i als que l’envolten.

El missatge es vol transmetre de manera visual mitjançant 4 blocs; cada bloc amb una sèrie d’elements diferenciats com imatges projectades, un personatge com a objecte/centre del missatge i tot reforçat amb música i una veu en off.

Un altre element que ens ajudarà a diferenciar/complementar serà el color. Sabem que la llum blanca, en realitat és la suma de tots els colors llum bàsics: verd, vermell i blau, doncs a cada bloc li assignaré un color de manera que sobreposats, en l’últim bloc (el Blanc) ens presenta a la persona com la suma de tots.

El personatge es presenta “vestit” amb diferents “pells”, una per cada apartat, que d’alguna manera lliga amb les imatges que es projecten sobre el cos, mostrant una part de la seva personalitat que com les llums en l’últim bloc s’uneixen presentant la persona real. Cada individu té un caràcter diferent i més o menys accentuades les característiques,  tot depèn de les situacions a què s’ha d’afrontar i segons les viu.

Al primer Bloc veurem al personatge amb la pell dura, com una cuirassa i les imatges projectades també ho seran mostrant els aspectes més violents de l’ésser humà (guerres, conflictes, repressió...). La llum Magenta apareix en forma de flaixos i la veu en off anirà pronunciant paraules il·lustrant la part més agressiva de l’individu.

Al segon Bloc presento al personatge vestit amb una pell compressiva que l’aïlla d’una manera asèptica, però angoixant, del seu entorn. Les imatges que ho acompanyen reforcen la idea de solitud i aïllament. També uns flaixos Blaus li donen continuïtat i els mots que s’aniran sentint  definiran les possibles causes d’aquest sentiment.

En el tercer bloc l’individu portarà una pell “suau” i més flonja que ens indicarà empatia, amabilitat i positivisme. Tot acompanyat dels flaixos grocs i paraules afables.

L’últim bloc i el més curt ens presenta el ser humà real, de carn i óssos, tal com el percebem, on la suma dels altres blocs (colors) defineix la personalitat de cada individu. Amb més o menys MAGENTA, BLAU o GROC en cada cas.

Una frase final  resum la presentació: “HO SÓC TOT”. Sóc la suma de tots i cadascun per separat i segons les situacions a les quals m’enfronto.

SINOPSI: En aquest vídeo podrem veure un noi cobert per diferents materials davant d’una pantalla en la qual s’hi projecten una sèrie d’imatges.

Aquestes es poden dividir en tres tipus/grups: les primeres mostren violència, conflicte i baralles... Les del segon grup es caracteritzen per mostrar la solitud, aïllament,  introspecció, temor, frustració... Per últim podem veure un seguit d’imatges relacionades amb la felicitat, el benestar, la tendresa... A cada grup se l’hi ha assignat un color; el primer el magenta, el segon el blau i a l’últim el groc.

Per acabar, tots aquests colors se sumen i formen un fons blanc que mostra el noi amb el tors nu sense cap embolcall. Aquestes imatges van acompanyades de música i amb una veu en off dient paraules o adjectius descriptius del que veiem.

ESCALETA:

1.INT-HABITACIÓ
Noi vestit/recobert amb paper de plata amb un fons on es projecten imatges dures de violència.

2. INT-HABITACIÓ
Noi vestit/recobert amb film transparent  amb un fons on es projecten imatges de solitud i introspecció.

3. INT-HABITACIÓ
Noi vestit/recobert amb paper suau amb un fons on es projecten imatges  de felicitat.

4. INT-HABITACIÓ
Noi amb el tors nu davant un fons blanc.

GUIÓ TÈCNIC IL·LUSTRAT:




Exemples de coavaluació del videoart, seguint els criteris següents: Guió/missatge (transmet un missatge, el guió és sorprenent, suggerent, no ens deixa indiferents...), Expressivitat (ús de la retòrica de la imatge, bon criteri en l’ús de la il·luminació, els tipus de pla, els angles de visió...), Resolució tècnica (control de l’enfocament/nitidesa, criteri en l’ús dels moviments de càmera, muntatge, so, crèdits...), Comentari personal (segons la teva opinió: què és el millor del vídeo, què creus que es pot millorar...).



Felicitats a tots i totes per la feina feta!






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada