diumenge, 12 de març del 2023

Tallers sobre les Primeres Avantguardes


Durant el tercer trimestre del curs 2022-23, els alumnes de Fonaments de les Arts de l'Institut Antoni de Martí i Franquès, hem preparat petits tallers per entendre les diferents avantguardes artístiques de la primera meitat del segle XX i reconèixer les seves característiques. Durant cada hora de classe hem fet 1 ó 2 tallers de forma simultània. D'aquesta manera, si algú acaba ràpidament, pot començar-ne l'altre. 

FAUVISME

El Fauvisme neix l’any 1905 a Paris, França.

Característiques: colors molt vius, sense relació naturalista amb allò representat; el nom ve de “fauves” o “bèsties salvatges” en francès (nom que els va donar pejorativament Louis Vauxcelles, crític d’art).

Temes:paisatge, retrat.

Autors representatius: Henri Matisse, André Derain i Maurice Vlaminck.

Taller de retrat fauvista (fent servir una fotografia com a base): pinta amb colors vius el retrat d'un company/a o el teu autoretrat.

Monitores: Berta, Carla i Neus.

Material: pintura, pinzells, fotografia tipus retrat sobre paper en format DIN A5.

Procés de treball a l'aula (taller Fauvisme)



Retrat fauvista. Autora: Alba


Retrat fauvista. Autora: Valerí



Retrat fauvista. Autora: Amaya



Mostra d'exercicis de retrat fauvista fets a classe

Taller de collage a l'estil de Henri Matisse: amb papers de colors

 crea un collage sobre la natura o el circ.

Monitores: Mar, Marta i Andrea. 

Material: tisores i cola de barra, papers de colors, fulls DIN A4 de color.


Procés de treball a l'aula (taller de collage a l'estil de Henri Matisse)



Collages a l'estil de H. Matisse. Autores: Mar i Alba



Autora: Andrea



Mostra d'exercicis de collage a l'estil de H. Matisse fets a classe


 EXPRESSIONISME ALEMANY

L'Expressionisme neix a Alemanya a principis del segle XX

Característiques: Aglutina la filosofia nihilista de Nietzche, el vigor de Van Gogh i l’angoixa de Munch. Distorsiona l’anatomia i la perspectiva, línies trencades i anguloses.

Dos grups:

DIE BRUCKE (El Pont) creat a Dresden el 1905 i format principalment per Ernst Ludwig Kirchner i ErickHeckel. Temes: paisatge, retrat, model.

DER BLAUE REITER (El genet blau) fundat a Munic el 1910 i encapçalat per Vassili Kandinsky i Franz Marc.Temes: l’espiritualitat a través de formes geomètriques, en el cas de Kandisnky, i a través de la natura i els animals, en el cas de Franz Marc. 


Taller DIE BRUCKE (El Pont): Pintem emocions. 

Monitores: Amaya i Valerí. 

Material: pastels, fulls DIN A4.



Procés de treball a classe (taller Expressionisme: "El Pont")

 

Autora: Emily


Autora: Carla

Autora: Sara


Autora: Sofia



Mostra d'exercicis expressionistes fets a classe sobre les emocions 


Taller DER BLAUE REITER (El genet blau): Pintem la música, com feia W. Kandinsky. 

Monitores: Carla i Audrey.

Material: pastels, paper DIN A5.


Procés de treball a classe (taller Expressionisme: "El Genet Blau", pintar la música)

Autores: Carla i Sofia



Autora: Alba



Autora: Audrey



Autora: Andrea


 CUBISME

El Cubisme neix l’any 1907 a París, França.

Característiques: fragmentació geomètrica de l’espai, simultaneïtat de punts de vista (desapareix el punt de vista únic propi de la perspectiva renaixentista).

Dues etapes:

CUBISME ANALÍTIC (1907-1911) colors apagats, pocs saturats (negre, gris, marró, ocre), aquest estil s’apropa a l’abstracció.

CUBISME SINTÈTIC (1911-1914)és un estil que fa servir colors més vius que el cubisme analític, és més figuratiu i incorpora el collage a les obres.

Temes: retrat, natura morta.

Autors representatius: Pablo Picasso, Georges Braque, Juan Gris i Pau Gargallo.

Taller cubistadibuixar i pintar a partir d'un fragment donat d'una pintura cubista.

Monitores: Irene i Paula.

Material: retoladors, ceres... (a triar), paper DIN A4.



Procés de treball a classe (taller Cubisme)



Autora: Evelyn



Autora: Abril



Autora: Alex



Autora: Alba


FUTURISME

El Futurisme neix l’any 1909 a Milà i Torí, Itàlia.

Marinetti va ser l'autor del Primer Manifest Futurista (1909) i del Segon Manifest Futurista (1911).

Característiques: Admiració per la tecnologia, la màquina i la modernitat. Representació del moviment a través del simultaneïsme (repetició d’imatges de manera superposada). Colors vius i variats.

Temes: màquines, moviment, velocitat.

Artistes principals: Umberto Boccioni, Giacomo Balla i Carlo Carrà. En fotografia: Anton Giulio Bragaglia (fotodinamisme futurista).


Taller futurista: representar el moviment d'un mitjà de transport de l'època (cotxe, motocicleta, tren...).

Monitores: Inés i Evelyn.

Material: retoladors, ceres, pastels... (a triar), paper DIN A4.



Procés de treball a classe (taller Futurisme)



Autora: Neus


Autora: Emily


Taller futurista: en cursos anteriors vam fer un taller de fotodinamisme futurista (seguint l'exemple de Bragaglia) fent servir la velocitat d'obturació lenta d'una càmera rèflex, llanterna i trípode.







ABSTRACCIÓ

Característica: art no figuratiu. S’inicia a partir de les obres de Kandinsky.

L’abstracció es manifesta en tres moviments d’avantguarda:

CONSTRUCTIVISME (1913) va sorgir a Rússia, obres d’art difusores de la propaganda revolucionaria, autors representatius: Vladimir Tatlin i Alexandre Rodchenko. 

SUPREMATISME (1915): sorgeix a Rússia, es fonamenta en la supremacia de la sensibilitat pura, fa servir figures geomètriques bàsiques (quadrat, cercle, triangle) i una gamma cromàtica reduïda, autor representatiu: Kasimir Malévich. 

NEOPLASTICISME HOLANDÈS (1917) va sorgir a Holanda: línies rectes i colors primaris i neutres, eliminen les figures i valoren l’estructura, autors representatius: PietMondrian i Théo van Doesburg formaren el grup De Stijl (L’estil).


Taller d'abstracció: representar de forma simplificada i geomètrica

  un concepte (sorpresa) escrit en un paperet i repartit per les monitores.

Monitores: Priscila, Sara i Alba. 

Material: tisores, papers de colors, cola en barra, retoladors, fulls DIN A4.



Procés de treball a classe (taller Abstracció)


Taller Constructivista: fotografiar a la manera de Rodchenko, 
amb diversitat d'angles de visió: aberrant, zenital, nadir, 
en blanc i negre i perseguint l'abstracció

Autora: Ainhoa

Autora: Audrey


Autores: Evelyn, Inés, Neus, Carla, Berta


Autores: Laia, Paula, Irene


Autores: Mar, Alba, Andrea


Autores: Sara, Priscila, Emily


DADÀ

El Dadaisme neix l’any 1916 al Cabaret Voltaire de Zurich, Suïssa. 
Es va estendre per Alemanya i va arribar a París i Nova York.

Tristan Tzara (poeta romanès), és l’autor del Manifest Dadaista.

Característiques: moviment antiartístic, provocador, menysprea l’art tradicional i el substitueix per una obra nihilista, absurda, fruit del desencís després de la Primera Guerra Mundial.

Autors representatius: Marcel Duchamp, Kurt Schwitters, Hanna Höch i John Heartfield. 


Taller Dadà: Fotomuntatge dadà a l'estil de Hannah Höch (feminista)

Monitores: Abril, Irene, Ainhoa i Paulina. 

Material: tisores, revistes, cola en barra, fulls DIN A4.




Procés de treball a classe (taller Dadà)



Autora: Evelyn



Autora: Carla



Autora: Laia


Autora: Neus


Autora: Paula




SURREALISME

El Surrealisme neix a França, s’inspira en les teories de Freud.

André Breton (escriptor francès), és l’autor del Primer Manifest Surrealista (1924).

2 corrents surrealistes:

SURREALISME AUTOMATISTA. Representació ràpida i fluïda que prové de l’inconscient i de l’atzar. Autors representatius: el català Joan Miró i el francès André Masson.

SURREALISME ONÍRIC: Representació figurativa inspirada en els somnis. Autors representatius: el català Salvador Dalí, el francès René Magritte, i la mexicana Frida Kahlo.

En fotografia: Man Ray. En cine: Luis Buñuel i Salvador Dalí.

Taller de Surrealisme: crear de forma automàtica a partir de taques de color
 prèviament fetes per les monitores, deixant fluir l'inconscient.

Monitores: Irene, Mar, Sofia

Material: fulls DIN A4 i DIN A5, retoladors.
Autora: Inés



Autora: Marta



Autora: Irene

Autora: Ainhoa



AVANTGUARDA NORD-AMERICANA

REALISME SOCIAL o HISTÒRIC

A Amèrica llatina (neix a Mèxic cap a l’any 1930)

Característiques: té l’objectiu d’explicar les arrels indígenes de la cultura mexicana, repudia el capitalisme, és una pintura realista amb trets expressionistes.

Autor representatiu: el comunista i pintor muralista Diego Rivera.

Als Estats Units (neix després de la Gran Depressió)

3 vessants de pintura figurativa: reflex de la societat rural: Grant Wood; representació de la solitud urbana: Edward Hopper; i la unió de tots dos conceptes: Georgia O’Keeffe. En fotografia: Dorothea Lange i Lewis Hine.

 

Taller sobre Georgia O'keefee: crear lliurement a partir d'un fragment
 d'un dels seus quadres de flors, arribant fins i tot a l'abstracció.

Monitors: Sergio, Alex, Emily

Material: fulls DIN A4 o DIN A5, retoladors, pastel.


Autora: Priscila



Autora: Alex



Autora: Valeri


Moltes felicitats per la feina feta!







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada