diumenge, 7 de juliol del 2024

La Mare Terra a Tècniques d'expressió graficoplàstica

Durant el 2n trimestre del curs 2023-24, hem treballat el tema de la Mare Terra a 2n de batxillerat. Vam començar comentant a classe alguns referents proposats per la professora com les estatuetes femenines paleolítiques i neolítiques, pintures de Frida Kahlo o Remedios Varo, accions artístiques enmig de la natura de l'Ana Mendieta o la Fina Miralles, escultures i instal·lacions de Giuseppe Penone, fotografies de Rafael Minkkinen, Riita Ikonen i Karoline Hjorth, fins arribar a artistes propers com Sergi Quiñonero, Nil Nebot o Isabel Rodríguez.


Obres de Remedios Varo, Riita Ikonen i Karoline Hjorth

Vam continuar posant en comú la recerca elaborada per l'alumnat en relació als seus propis referents artístics sobre el tema. Alguns dels referents de l’alumnat van ser: la creació d’Adam de Miguel Àngel, l’Ofèlia de John Everett Millais, l'obra d'artistes com Ana Mendieta i Anya Gallaccio, la deesa del mar que apareix a la pel·lícula “Ponyo” de l'Studio Ghibli, o l’esperit de la Natura de la pel·lícula “La princesa Mononoke”.


Alguns referents de l'alumnat procedents de pel·lícules de l'Studio Ghibli


Vam tenir la sort que al Tinglado número 1 del Port de Tarragona, l'escultora Natàlia Ferré tenia l'exposició "Lo fruit" oberta al públic. La vam anar a veure i, a més, la mateixa artista ens va fer de guia.






Article escrit per l'alumna Helena López a propòsit de la visita a l'exposició, publicat a La Gaseta del Martí, la revista digital de l'institut Antoni de Martí i Franquès:

Fragment de l'article: "L’exposició “Lo fruit” de Natàlia Ferré és una experiència que et fa reflexionar sobre la Mare Terra i el poder que dóna la maternitat. L’exposició és un túnel del temps on l’autora ens guia fins als punts de inflexió que ha tingut la figura femenina i materna en la història. 

Començant pel Neolític, ens mostra la seva tècnica escultòrica amb diferents cossos que recorden a la famosa venus de Willendorf. La següent sala fa un salt en el temps i ens transporta a l’antiga Grècia, amb el seus mites i deesses i, un cop més, les seves escultures de les deesses Afrodita, Demeter i Persèfone deixen l’espectador bocabadat pel seu encant. Cal recalcar el joc interactiu que es proposa a l’espectador per demanar un desig a Afrodita. La última sala, la més impactant per alguns, ens duu al Renaixement; només entrar es pot apreciar el conjunt escultòric principal que recorda a la Pietat del famós escultor renaixentista Miquel Àngel, on es mostra una mare amb la seva filla morta, volent dir que tota mare es pot considerar una Mare Terra." 



Vam continuar a classe dibuixant esbossos preparatoris abans de començar a pintar. També vam fer un llistat de materials necessaris per afegir a la pintura (tremp polímer): fulles, branques, sorra, petxines, tela, etc. Els suports utilitzats els vam anar a buscar al magatzem de l'institut, on vam trobar fustes i cartrons; també vam fer servir teles sobre bastidor reaprofitades. A continuació, exemples dels esbossos preparatoris.







Durant el procés de creació, vam haver de sortir a pintar al passadís de l'aula, ja que els formats grans dels diferents suports reciclats requerien espais de treball més enllà de les taules habituals.












Les obres resultants les vam exposar a la biblioteca de l'institut i vam aprofitar per posar-les en comú oralment. Algunes d'elles s'han incorporat de forma permanent a aquest espai.







L'article escrit per la Lucia Gallego sobre aquesta experiència educativa a La Gaseta del Martí fa balanç del treball fet: https://lagasetadelmarti.wordpress.com/2024/04/23/mare-terra/

Fragment de l'article: "La finalitat d’aquest treball va ser única: utilitzar materials poc convencionals com la sorra o la pols de marbre per crear una sèrie d’obres on poguessin destacar-se unes textures i relleus força interessants. En lloc d’utilitzar pintures comercials com podria ser l’acrílic, els alumnes vam tenir l’oportunitat d’elaborar les nostres pròpies barreges a partir de làtex i de pigments en pols (tremp polímer).

El resultat va ser una impressionant col·lecció d’obres d’art on, no només s’honra a la deessa mare en la seva diversitat, sinó que també destaca la connexió entre l’art i la natura. Algunes de les interpretacions dels alumnes van des d’idees feministes fins a denúncies en contra de la contaminació marina."






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada