Durant el 1r trimestre del curs 2024-25 i part del 2n hem treballat a Tècniques d'Expressió Graficoplàstica (2n de batxillerat) "Els 4 Elements" amb diferents tècniques, instruments i materials, i també des de diferents punts de vista. A continuació s'explica la seqüenciació didàctica seguida pels alumnes de L'INS Antoni de Martí i Franquès.
Vam començar a partir de les fotografies de Sebastiao Salgado de la sèrie "Gènesis" que es van convertir en els nostres referents per a treballar el dibuix amb bolígraf en format DIN A4: https://culturainquieta.com/arte/fotografia/el-fotografo-sebastiao-salgado-documenta-en-genesis-su-amor-por-el-planeta-tierra/
A continuació es pot veure una mostra dels dibuixos fets a partir de l'observació de les fotografies de Sebastiao Salgado, interpretant les textures visuals dels diferents elements de la natura amb textures gràfiques creades amb bolígraf per l'alumnat:
Seguidament vam utilitzar primer les tècniques seques (carbonet, sanguina, pastels) i més endavant les tècniques a l'aigua (aquarel·la i tinta xinesa) per a representar alguns elements naturals que vam portar directament a classe o bé per a interpretar fotografies de grans artistes que han treballat "Els 4 Elements" com, per exemple:
TERRA: Beth Moon, Lee Backer o Michael Kenna (arbres) i Yann Arthus-Bertrand (fotografia aèria de paisatges naturals).
FOC: Kari Greer i Pedro Armestre (incendis) o el Diables de Tarragona: https://diablesdetarragona.cat/fototeca/
AIGUA: Maria Svarbova, Maite Vieta o Elina Brotherus (figura humana en relació amb l'element Aigua).
AIRE: Claire Droppert o Mitch Dobrowner (núvols) i Xavi Bou (vol dels ocells).
A continuació una mostra dels treballs fets amb tècniques seques:
Característiques psicològiques: És un conill ric que es guanya la vida venent bolets, té un caràcter tranquil i és amable quan li parles, encara que a ell no li agrada tant començar la conversa.
Lloc on viu: Viu en el bosc ´Taiga´ localitzat a Rússia, viu sol.
Activitats diàries: Passejar pel bosc, trobar-se amb els amics, anar a la ciutat a vendre bolets i apreciar cada dia."
Característiques psicològiques: És tranquil·la i té molta autoestima, s'estima igual que estima i connecta amb el mar. Creu en el poder de la gent i éssers marins (sempre intenta ajudar perquè la gent trobi el seu potencial). És intel·ligent i sap escoltar, li agrada connectar amb la gent i sentir els sentiments dels altres. És una gran nadadora, campiona de velocitat.
Viu al mar, mai es queda en un mateix lloc, va viatjant per conèixer el món. El seu lloc preferit és l'oceà atlàntic."
Físicament, ella es un ésser meitat humà meitat huracà, te els ulls blancs i te dos tentacles carregats d'energia que produeixen flama i tempestats. Encara que pugui fer una mica de por, Brisa es un ésser molt lluitador, que li fascina conèixer nous éssers i persones. El seu propòsit vital es la neteja dels rius i mantenir la regulació del mar, encara que també té debilitats, com que quan s'enfada causa una tempestat i un huracà demolidor."
Característiques psicològiques: És serena i pacient. Està molt connectada amb el món natural. És empàtica i comprensiva: pot entendre els sentiments dels altres, ja siguin animals o éssers humans. És intel·ligent i creativa: és molt observadora i sap trobar solucions als problemes mitjançant el seu coneixement del món natural. És molt àgil i astuta.
Viu en un bosc encantat, lluny de la civilització. El seu lloc preferit és un gran roure mil·lenari al centre del bosc.
He escollit el nom Azkhalion perquè sona fort i misteriós, ideal per a un personatge vinculat a la natura. El nom dóna una sensació de poder i connecta amb la idea d’un guardià mític que protegeix el seu món natural.
Azkhalion és valent i decidit, però sovint se sent sol a causa de la seva responsabilitat com a guardià. Està molt connectat amb la natura i pot controlar les plantes, però també pateix si la terra es fa malbé. Necessita estar al jardí per mantenir la seva força i es debilita si s’allunya massa.
La seva missió és protegir el Lotus Etern, una flor màgica que manté l’equilibri entre la vida i la mort. Azkhalion busca redimir-se d’un passat egoista i trobar sentit a la seva vida protegint allò que és pur i sagrat."
És molt veloç i té molta potència a l’estar fet de foc. Habita en boscos frondosos i quan passa corrents (amb els seus braços, en comptes de peus) va cremant l'herba i els contorns dels arbres. No els destrueix, només deixa un rastre negre com el carbó (no provoca incendis, només ho faria d'estar-se bastant estona quiet, per aquest motiu sempre està en moviment).
Està contínuament devorant, ja que sempre té una sensació insaciable de gana. Menja de tot, ja siguin coses mortes o vives i, quan veu que no ha deixat quasi bé res en un bosc, passa a un altre, com un paràsit, per tant no viu a cap lloc concret.
Història: Abans de ser així, va ser la persona més avariciosa del món (ningú sap si va ser home o dona) i va fer actes molts dolents cegat per les seves insaciables ganes de més.
Al morir el seu cos humà, va ser castigat convertint-se en això, un ésser en continu sofriment que no para de sentir gana.
En aquest estat quasi no conservava la seva humanitat, però sí una mica, per aquest motiu en adonar-se que cremava en quedar-se en un lloc quiet va començar a córrer fent-lo cada cop de forma més ràpida i al final ni tan sols recordava per què corria.
Finalment va morir a mans d'un caçador que, des de lluny, creia que era una fada, va tenir la sort de disparar-li al cor i, en fer-lo, tot el seu cos va desaparèixer deixant únicament el cor de carbó amb la bala incrustada."
TERRA: "The Planets - Mars" de Gustav Holst: https://www.youtube.com/watch?v=cXOanvv4plU
"Adagio d'Albinoni" de Tomaso Albinoni: https://www.youtube.com/watch?v=MolfQ8w_WQs
AIGUA: “Aquari” de Camille Saint-Saëns (part del Carnaval dels animals) : https://www.youtube.com/watch?v=YVpl-RNzdE4
"Water Music - Suite en Fa
major" de Georg Friedrich Händel: https://www.youtube.com/watch?v=nXe0tV9Bw6M
AIRE: "Les quatre estacions - Estiu (3er moviment)" de l'Antonio Vivaldi: https://www.youtube.com/watch?v=8jjWcvA7l1E
"Peer Gynt Suite - Matinada" d'Edvard Grieg: https://www.youtube.com/watch?v=-rh8gMvzPw0
FOC: "El amor bruixot - Dança del foc" de Manuel de Falla: https://www.youtube.com/watch?v=2ZMoR2CELbw
Carmina Burana – “O Fortuna" versió de Carl Orff: https://www.youtube.com/watch?v=GXFSK0ogeg4
Carla, Cèlia: La intenció del nostre treball és representar que la brossa que nosaltres tirem és la que ens acaba matant, però per culpa nostra. Per això, vam decidir fer servir brossa que vam trobar a un espai lliure natural, per demostrar que és real que hi ha massa brossa fora. Per representar aquesta relació directa entre “l’assassinat” i la gent que contamina el medi ambient, hem decidit fer un happening en el qual els nostres propis companys siguin els que creïn aquesta escena del crim, rodejant a una de nosaltres amb la brossa recol·lectada. També utilitzem el color negre per l’atrezzo com a símbol de protesta i dol.
Gabriel i Claire: Aquest treball es relaciona amb una problemàtica mediambiental actual: la desaparició progressiva d'ecosistemes a causa del canvi climàtic i l'impacte humà. L'avenç de la desertització, la pujada del nivell del mar i la degradació dels espais naturals esdevenen una metàfora visual en aquesta obra, on el cos, inicialment visible i ple de vida, acaba cobert i esborrat per la sorra, igual que la natura està sent soterrada per les accions humanes i els fenomens extrems.
Levon: "El so de la sequera"
Levon: 'EL SO DE SEQUERA' és una de les meves primeres obres Performance. Està dedicada al riu Francolí de la ciutat Tarragona, ja que fa temps que molt de riu no hi ha. El que presento és una cançó del gènere de música ambiental inspirat en Aphex Twin i Have A Nice Life. Espero que hagi pogut manifestar el que em fa sentir la lenta desaparició d'aquest riu. A més que m'encanta passejar per allí però últimament no em surt gaudir dels sons de l'aigua perquè com ja he dit, cada dia hi ha menys. Parlant dels sons d'aigua, els que escolteu en la cançó son sons autèntics del riu Francolí.
PRESENTACIÓ
Alguna vegada us heu parat a pensar com es crea l’art? O quins materials són idonis per a realitzar-lo? Si n’hi ha alguna pauta o guia a seguir? Si l’autor té una intenció o pinta sense pensar? Avui us vinc a parlar de la nova exposició dels alumnes de 2n G artístic del Martí i Franquès. Us endinsaré en una petita part d’aquest món. Us atreviu? (Edna)
DIBUIX A PARTIR DE FOTOGRAFIES I TAMBÉ DEL NATURAL
El primer que vam fer va ser un dibuix a bolígraf Bic a partir de fotografies
en blanc i negre de Sebastiao Salgado. Vam fer una còpia realista treballant amb diverses textures
gràfiques. (Laura)
També vam pintar objectes físics en relació amb els elements (peixos, cranis…). Aquest apartat ha sigut molt interessant, una etapa de creació contínua i d’experimentació de diverses tècniques. Unes hores de classe molt desestressants de les altres classes. (Rayen)
Vam portar a classe fulles, branques, petxines, pinyes… Un dia fins i tot ens
vam apropar fins el riu Francolí per tal de dibuixar enmig de la natura. (Laura)
LES TÈCNIQUES EMPRADES
Doncs bé, en aquesta expo hem treballat d’una banda les tècniques seques (sanguina, carbonet, pastels, grafit…). A través d’aquestes es poden veure textures
difuminades o rugoses, traços firmes i àgils o més detallats i meticulosos. S’han volgut
imitar espais, situacions, atmosferes, objectes… D’altra banda hem fet servir les tècniques
aquoses com l’aquarel·la o la tinta xinesa. Amb aquestes últimes hem buscat fluïdesa,
l’objectiu era deixar-se emportar per les pinzellades infinites on es barregen l’aigua amb el colors
i amb el propi paper de base, que ha se ser l’adequat. (Edna)
PINTAR LA MÚSICA
El Juli Garola, professor de música de l’institut, va col·laborar triant música
relaciona amb els diferents elements i vam fer una espècies de sinestèsia entre la música, els
colors, les línies i els materials utilitzats. Van quedar resultats molt xulos. (Georgina)
El que més m’ha
agradat del que hem treballat a classe és dibuixar a partir de la música. Em va agradar sobretot com connectàvem la música i el dibuix. En tots els treballs
vam fer 1 individual, 1 en parelles i fins i tot 1 tota la taula (format 2 metres x 1). Els
treballs conjunts em van agradar molt perquè tots fèiem les nostres idees però sempre aconseguíem
una harmonia. Va ser meravellós. (Maria)
Els nostres
dibuixos estaven plens de corbes, cercles, figures, formes i colors. Va ser
curiós veure que tothom sent la música de forma diferent, tot i que adornar-nos que
tots els dibuixos seguien un patró depenent de l’element al que ens recordava també va ser molt
interessant. (Carla)
ÉSSER MITOLÒGIC
Una activitat que ens va ajudar a conèixer-nos una mica més a través dels
elements va ser la creació d’un ésser mitològic basta en un dels 4 elements. Havies d’escollir
l’element amb el qual et podies sentir identificat i crear un personatge en el que et veiessis
reflectit. A continuació havies de triar una tècnica que representés l’element (per exemple, aigua/aquarel·la) i plasmar-ho en el suport adequat. (Davida)
ART D’ACCIÓ
Finalment estem preparant art d’acció per representar una problemàtica
mediambiental on cadascú pot explorar l’àmbit que li agradi i expressar-se amb el cos. Una
experiència molt interessant que, si ningú no t’ho diu de fer-ho, no ho provaries! (Rayen)
COMIAT
Gràcies a aquestes experiències amb diversos materials vaig aprendre a simplificar formes, em va ajudar a no estressar-me, ja que fèiem 2 dibuixos per hora o fins i tot 3. Em va servir per esbrinar com és el meu estil i personalitat en el dibuix. El realisme per mi no és suficient per a expressar els 4 elements. (Laraine)
Esperem que tingueu les mateixes ganes de veure art com nosaltres de crear-lo! (Laia)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada