dilluns, 24 de març del 2025

FEM ECO, connectant el gènere i el medi ambient

Projecte ecofeminista desenvolupat per l'alumnat de Moviments culturals i artístics (2n de batxillerat) durant el curs 2024-25 amb la col·laboració de la Fundació Akwaba: https://femecoguia1.fundacioakwaba.cat/ 




Què són els ecofeminismes?

Els ecofeminismes formen un corrent teòric, una proposta política, un(s) moviment(s) social(s) i una proposta vital que destaca la connexió entre la dominació, l'explotació i la degradació de la Terra i la naturalesa no humana, i l'opressió de les dones i altres grups socials (pobles originaris, persones racialitzades, LGTBI, entre d'altres). Els sistemes de dominació responsables d'aquesta subordinació són el sistema capitalista i l'heteropatriarcat.

L'enfocament que tenen en comú els ecofeminismes és posar la vida al centre en lloc del capital, per respectar els processos de la natura i per assegurar unes condicions de vida adequades i desitjades, ambientalment sostenibles, definides de manera democràtica i que assegurin l'equitat entre sectors poblacionals.

Font: portal web de l'Observatori del Deute en la Globalització.

Kate Raworth, Quadre Espai Segur i Just per a la societat

Sessió 1, dia 5/2: Connexions economia i vida.

Comencem tots drets en rotllana, diem el nostre nom i com ens trobem avui. Molts alumnes manifesten que estan cansats o nerviosos per l’examen de filosofia que tindran després.

Ens organitzem en 6 grups de treball d’uns 5 ó 6 alumnes per grup. La primera dinàmica consisteix en ordenar a terra unes targetes escrites amb diferents ocupacions, seguint uns ítems diferents per a cada grup.

Les ordenacions possibles consisteixen en: quines ocupacions o activitats contaminen més, quines enriqueixen més als que les fan, o quines són les més necessàries per a la vida. Un cop comprovada l’ordenació de les targetes pels diferents grups s’observa que, malauradament, el sistema està invertit: el que interessa a la societat és fer diners, tot i que les conseqüències siguin nefastes per a la vida.


L’última reordenació de les targetes consisteix en distingir quines de les ocupacions o activitats són realitzades habitualment per dones i quines per homes. Es posa de relleu que les activitats més relacionades amb les dones són les menys contaminants i fonamentals per a la vida, mentre que les realitzades en general pels homes tenen a veure amb el poder econòmic. Es debat a classe si aquest resultat obtingut és degut a l’estereotip de gènere que tenim inculcat o bé si estem en un procés de canvi  i comencem poc a poc a intercanviar alguns rols de gènere.

Reflexions de l’alumnat al final de la sessió:

-        - Els treballs amb més benefici econòmic i més contaminants per al planeta sovint solen ser realitzats per homes, mentre que els treballs més precaris són els que afecten menys al mediambient i són realitzats per dones.

-          - El desig d’obtenir diners és major que el de viure amb dignitat

-          - L’explotació comença des del minut zero (quan naixem).

-          - Encara que avui en dia l’ambient laboral estigui una mica més estabilitzat, segueix patint algunes injustícies. Hem de seguir lluitant per la igualtat.

-          - Un bon sou no significa una bona vida.

-          - Les dones estem infravalorades, s’ha de visibilitzar el seu treball.


Sessió 2, dia 11/2: Artivisme i comunicació transformadora.

Comencem en gran grup cercant en veu alta una possible definició d‘artivisme (ART + ACTIVISME) i constatem que comporta la voluntat de generar canvis socials a través de l’art. Seguidament veiem alguns exemples procedents de l’art i l’educació artística que van en aquesta direcció.

Tot seguit ens organitzem en 6 grups (tal i com vam fer el 1r dia) i, com si d’un world cafè es tractés, escrivim els pros i contres de les 6 tipologies artístiques que podríem fer servir per expressar-nos: performance, arts plàstiques, instal·lació artística, pancarta, sèrie fotogràfica i vídeo.








Sessió 3, dia 19/2: Ecodependència i interdependència; relats feministes i teatre imatge.

La Paula comença presentant la Fundació Akwaba que educa per a la justícia global. Explica que les relacions locals tenen una repercussió en les relacions globals i que els cicles naturals no entenen de fronteres. La fundació es centra en el dret a la no discriminació i el dret al mediambient sa.

Torna a sortir un dels temes del primer dia: la societat capitalista dóna més valor als diners i a la competència que no a la cooperació. Per posar de relleu els conceptes d’interdependència i ecodependència fem la dinàmica de la marioneta, en parelles o trios i per torns, de manera que algú de nosaltres sempre acaba sent titella i fent el que decideixen els altres.


Seguidament es reparteixen textos ecofeministes i es llegeixen en grups de 4 aproximadament. Tracten de problemàtiques mediambientals arreu del món i de les lluites de la gent del lloc per defensar el territori. Un cop llegits, un membre de cada grup explica en veu alta el contingut del text. El final de la sessió consistia en fer “teatre imatge” per representar visualment i de forma simbòlica el contingut de cada text. No ens dóna temps i ho deixem per a la propera sessió.


Exemple de relat comentat a classe:

El creixement industrial a la ciutat de Tarragona ha augmentat els usos del riu Francolí al llarg dels anys, que han acabat provocant que els entorns del riu ja no siguin un entorn agradable perquè el veïnat en pugui gaudir. La petroquímica de Tarragona va suposar un abans i un després en la transformació del riu, ja que a poc a poc es van anar construint canonades per a transportar productes químics, entre d’altres elements. El conjunt de totes aquestes transformacions van provocar que l’entorn es convertís en un espai industrial, on els veïns i la fauna autòctona es van veure desplaçats per la indústria creixent de la ciutat.

El riu Francolí també es veu afectat pels abocaments d’aigües no tractades i residus. Una altra de les necessitats del riu és millorar la seva situació quant al cabal, especialment en alguns trams concrets d’aquest i a les èpoques de l’any en les que les pluges són molt escasses. Els aqüífers podrien solucionar la falta d’aigua del riu sinó fos per la seva pròpia sobreexplotació.

La ciutadania de Tarragona, així com les organitzacions ecologistes de la zona, reivindiquen el deure de l’Ajuntament de protegir i preservar l’entorn del riu engegant un procés de renaturalització que posi en el centre les necessitats ecològiques de la ciutat per sobre de les industrials.

Aquesta naturalització de la zona verda de la ciutat suposaria una millora per la fauna que habita al riu i en la qualitat de vida de la població humana de la ciutat.

Actors: Empresaris d’empreses contaminants, Personal de l’Ajuntament de Tarragona, Persones d’entitats ecologistes, Ciutadanes de Tarragona, Riu Francolí, Fauna del riu...

Font:https://directa.cat/la-renaturalitzacio-del-riu-francoli/


Sessió 4, dia 25/2: Una mirada introspectiva. Cos-territori.

Ens trobem al gimnàs, un espai diàfan adequat per als exercicis d’aquesta sessió. Comencem en rotllana repassant els conceptes treballats el dia anterior: interdependència i ecodependència.


Seguim amb l’exercici del teatre-imatge, una dinàmica semblant al teatre de l’oprimit que s’inspira en les teories pedagògiques de Paulo Freire. Es tracta de representar visualment (sense paraules) un dels textos llegits i comentats el dia anterior, concretament el que tracta sobre el Cinturó Verd de Kenya. Un grup d’alumnes surten voluntaris a escenificar la problemàtica de la deforestació per a l’enriquiment d’una minoria i la conseqüent degradació del mediambient. La Paula i l’Aleix, guies de la sessió d’avui, pregunten quina alternativa de canvi que afavoreixi la vida de les persones i de la natura d'aquell lloc hi pot haver. Els alumnes intenten representar l’apoderament de les dones reunides en el Consell Nacional de les dones rurals de Kenya (NCWK) donant l’esquena als líders i empresaris del pais.


Alumnes fent el teatre-imatge

Espectadors/es del teatre-imatge

El següent exercici és individual i es fa en silenci, amb ceres i sobre un full DIN A3 a partir d’una lectura en veu alta. Aquest segon exercici funciona molt millor que el primer perquè s’implica tothom des de l’escolta, la concentració i l’expressió personal. L'objectiu d'aquest dibuix a partir d'una silueta humana és establir una relació entre el propi cos i el territori que habitem.





Resum, a mode d’exemple, del text llegit:

RELACIÓ COS – TERRITORI

Situem el nostre cos en el territori que habitem. A quin país està casa nostra? A quina província, comarca? Vivim en un poble o en una ciutat? Quin és el clima que acostuma a fer on vivim?

A l’estiu, si fa calor, com sentim la calor en el nostre cos? Com està el meu estat d’ànim? Si la temperatura és molt alta, ens agrada banyar-nos? El nostre territori té platges o rius per banyar-nos? Com és la sorra de les nostres platges? Ens agrada caminar descalces? Hi viuen peixos, crancs, insectes i altres animalets a les platges?

I durant la tardor? Com és la tardor en el nostre poble o ciutat? Quin és el clima durant la tardor? Plou molt, poc o gens? Anys enrere, plovia més o menys que ara? Quin és el meu estat d’ànim quan plou? On el situaria dintre del meu cos? Quina sensació em dona l’olor de terra mullada? I l’olor d’asfalt mullat? Quin m’agrada més? Baixen les temperatures? Hi ha les mateixes hores de Sol? Com afecta això al meu cos? Tinc fred? De quina forma, amb quin color ho puc expressar?

Durant l’hivern, quin clima hi ha? Quantes hores de sol hi ha? Què veiem en el nostre poble/ciutat? Hi ha molts animals i persones, o no n’hi ha tants? Quin és el meu estat d’ànim a l’hivern? Si fa fred, quin és el meu refugi? És casa meva, és l'institut, és casa de les meves àvies i avis? Què és casa per mi? On la situaria en el meu cos, amb quina forma i quins colors?

Donem pas a la primavera. És una estació de transició. Quins canvis identifiquem? Canvia el clima? I les pluges, plou molt, una mica o gens? Com ens sentim amb aquest canvi, quines emocions ens genera? Notem que tenim més energia o menys que durant l’hivern? En els camins que fem habitualment veiem insectes, animalons? I les plantes, han crescut? Quina emoció ens genera la presència de tots aquests colors, olors, animals i flors? Si en el nostre poble/ciutat hi ha asfalt, que ens genera la falta de plantes, arbres i animals de formes i colors diferents? De quina forma, amb quins colors ho voldríem expressar? 


Sessió 5, dia 27/2: Visita al Riu Francolí amb Ecologistes en Acció.

Anem al riu Francolí acompanyats per la Paula i dos membres d’Ecologistes en acció. Tractem alguns temes incòmodes com la falta d’aigua en el cabdal del riu, la presència de gran quantitat de canyes (espècies invasores) arrossegades pel riu durant l’última inundació, la presència de tovalloletes humides i altres residus provinents dels embornalls propers.

La falta d’aigua es deu a diferents raons com, per exemple, a la canalització en línia recta del cabdal del riu (en lloc de mantenir la forma sinuosa natural) o a la utilització de l’aigua del riu per algunes empreses locals. La presència de canyes frena el cicle vital de les anguiles, que queden atrapades i moren. La depuradora només té la capacitat de purificar la meitat de l’aigua consumida pels habitants de la ciutat i l’altra meitat arriba al riu o al mar. Tot i així, ens informen que està aprovat el projecte de renaturalització del riu Francolí que millorarà la situació d’aquest ecosistema.






Tanquem la sessió fent 10 preguntes que s’han de contestar per grups, aixecant una cartolina vermella si la resposta és NO, o bé una cartolina verda si la resposta és SÍ. D’aquesta manera fem recapitulació de tots els temes tractats en aquesta sortida al riu.


Sessió 6, dia 12/3:  Ecodependència i interdependència; Composicions artístiques.

Dediquem la sessió a crear amb objectes una metàfora visual sobre els diferents conceptes que hem anat emprant durant les sessions de treball: ecodependència, interdependència, cures, vulnerabilitat, etc. Ho fem en petits grups de treball i sobre una cartolina.



Un cop acabades les composicions, les compartim oralment amb el gran grup demostrant que hem entès el concepte a representar i hem buscat la metàfora adient per comunicar-ho.




Una mostra dels exercicis fets:


Vulnerabilitat


Vulnerabilitat


Ecodependència


Interdependència


Interdependència


Cures

___________

El dia 18 de març posem en comú a classe el projecte d'artivisme que ha pensat cada petit grup de treball seguint aquest guió: títol, objectius, referents, metodologia, material necessari, lloc, durada i aspectes a valorar.







A continuació, el projecte guanyador de la nostra classe:

Títol: Vida i Vulnerabilitat.

Membres del grup: Valentino, Erik i Raül.

Objectius: Conscienciar a la gent sobre els problemes que causen les mesures que ha pres l’ajuntament al nostre riu i que han afectat seriosament a l’entorn d’aquest causant l’aparició d’espècies invasores, com ara la canya, havent deixat que aquest problema s’hagi allargat més d’una dècada.

Referents: Sergi Quiñonero (Barcelona, 1968), Michelangelo Pistoletto (Biella, 1933), Basurama (Col·lectiu espanyol, 2001).




 Metodologia:

     Recollida de residus: Farem una sortida al riu per recollir la brossa que trobem.

    Selecció i classificació: Un grup buscarà els materials naturals (pedres) i un altre buscarà materials artificials (residus).

 Construcció de l’obra: Crearem la paraula "VIDA" amb pedres i "VULNERABILITAT" amb residus.

     Documentació: Fotografies i vídeos del procés per mostrar l’abans i el després.

     Reflexió escrita: Cada membre compartirà la seva experiència i conclusions sobre l’impacte de la contaminació.

  Exposició i difusió: Compartirem el projecte amb la comunitat educativa i xarxes socials per ampliar el seu impacte.

Material necessari:

     Bosses i guants per recollir la brossa.

     Pedres i residus diversos trobats al riu.

     Mòbils o càmeres per documentar el procés.

     Dron per fotografiar l’obra final i els autors.

Lloc:

Riu Francolí (Tarragona)

Es valora:

     L’impacte visual i conceptual de l’obra.

     La quantitat de residus retirats del riu.

     La reflexió crítica i la capacitat de sensibilització del projecte.

     La difusió del missatge a través de les imatges i la documentació.

     La durada de la realització de l’obra (1h aprox.)

     Qüestionari Online.


(entrada en construcció, aviat es publicarà el resultat de l'artivisme)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada