ENTREVISTA
A PEDRO ALBA
Tarragona, 21/07/2014
Ø Lloc i data de
naixement?
Vaig
néixer a Antequera, una ciutat de Màlaga, l’any 1979.
Ø On vius
actualment?
Visc
formant part d’un projecte, una caravana que ara es troba a
Roda de Barà, el dia 01/09/2014 es traslladarà al Pla de Santa Maria i el dia
04/09/2014 començaré a utilitzar-la com a teatre itinerant.
Ø Formació
acadèmica?
Sóc
autodidacta, però vaig estudiar 4 anys de ciències de la comunicació, 2 de
filosofia, 2 de psicologia i cursos de vídeo, de dibuix i de tot tipus.
Ø Quan vas decidir
que volies dedicar-te al món de l’art? I perquè?
Al
món de l’art, sempre. De fet, quan vaig començar a estudiar, era el “friki” de
l’escola perquè feia la meva pròpia roba amb la meva mare, amb 12, 13 i 14
anys. Ma mare és filla de modista, és cuinera, però li agrada cosir i li
encanta l’art. Jo volia estudiar Belles Arts o Arts Dramàtiques, però no vaig
arribar a cap acord amb els meus progenitors. M’agrada el teatre, la dansa, i
en general qualsevol cosa que tingui el cos com a eina principal. Hi ha una
gran diferència entre l’art d’acció i el teatre: l’actor actua i l’artista
acciona; per exemple, un actor simula que es pega un tret amb una pistola i es
fa el mort; un artista d’acció es dispara i mor. Tot i això, segons avancen els
temps, les disciplines es barregen i entrellacen. En l’art d’acció és molt
important l’atzar, és imprescindible. A més, art, persona i vida són un de sol”
Ø Quines tècniques
artístiques has utilitzat i utilitzes actualment?
Principalment utilitzo la performance com a tècnica
artística i la instal·lació i el vídeo com a suports de creació. Abans feia
servir molta tècnica a les accions, per exemple en “Parte del Sistema” (2012) utilitzava
un circuit de televisions robotitzades i una instal·lació amb sensors PIR i
sensors de moviment. O en “Paraulas Emergents” (2007), una performance per a
nens, escrivia amb tinta invisible i després utilitzava reactius químics per a
fer aparèixer l’invisible. Aquesta última també l’he realitzada en espais
interiors fent aparèixer missatges, mitjançant llums ultraviolades.
Ø Perquè creus que
l’art d’acció és una bona manera d’expressar les teves idees?
Per
molts motius. Amb aquesta tècnica tinc més força per a transmetre el missatge,
la conec més que altres tècniques, m’estimo més el cos com a eina perquè és una
eina molt més bàsica; un útil que ets tu mateix i tot l’altre és un afegit. És
una expressió més sincera, la unió entre cos, art i vida. A més, jo em sento
més còmode fent art d’acció. Tot i això intento treballar en diferents camps
com la instal·lació, el vídeo; fent un treball interdisciplinari. A mi se’m
coneix per les meves “performances” però jo no li diria així, sinó “maniobra
artística”. La distinció és que amb la “performance” ets tu que arribes a un
lloc, decideixes l’acció; busques un cos
i un espai... i el que faig jo és fer que la societat faci la
“performance”. En algunes obres penso la idea, la porto fins a un estadi, però
l’acaba desenvolupant la societat. Són maniobres socials, polítiques o
reivindicatives. A “Matadero” vaig mobilitzar 3000 persones repartint cartes de
racionament com a la Guerra Civil i després repartint patates per a posar de
manifest que hi ha 2,2 milions de persones que ja no tenen menjar. Es
denunciava el fet que la gent ha de buscar en els contenidors i que estem
incrementant la pobresa en aquest país. Les patates les vam aconseguir
mitjançant Acción!MAD, un festival d’art d’acció i tots els diners d’aquest
projecte provenien del Ministeri de Cultura. Jo mai he tingut ni vull
subvencions, faig el meu treball facturant com a treball professional. Va venir
la policia, em van demanar la documentació i la vam fer grossa. Si l’art viu no
és útil en un moment determinat, no té sentit; només reforça el propi ego.
Ø Com a artista,
quins són els teus referents?
Referents,
molts, però cap a qui seguir. Moltes idees o moments en la història de l’art
que han trencat en un moment determinat amb l’establert. Els meus referents es
troben més aviat en el món de la filosofia, o de la política i la societat. Els
meus referents són més els diaris que els artistes. Tot i això, sempre es
repeteixen els processos en el món de l’art d’acció. Tothom ha treballat algun
cop amb el celo, amb el film o la cinta adhesiva, com l’Esther Ferrer en “Se
hace camino al andar”. Entre els pensadors que m’inspiren està Herbert Read que té un discurs democràtic artístic
molt proper al moviment 15-M actual i és de 1810. Té un llibre que recomano
anomenat “Al infierno con la cultura”, que parla de trencar amb la
democratització cultural en un sistema establert que, d’entrada, el converteix
en antidemocràtic. També Antonio Escohotado, amb un llenguatge directe i
social.
Ø Quins artistes
actuals destacaries en el món de l’art d’acció amb compromís social?
Abel
Azcona, per exemple, Omar Jerez o Santiago Sierra, que va rebutjar la medalla a
les Belles Arts fa un any. Domix Garrido i moltíssims més. Algun que no sigui
espanyol, per exemple, Nuno Oliveira i Margarita Chambel que són parella. Ai
Weiwei que no para de tocar-li els nassos al govern xinés i ara ho ha deixat
tot per a dedicar-se a la música experimental.
Ø Creus que l’art
pot afavorir canvis socials?
Pot
fer reflexionar a la gent sobre la situació social. Em semblaria vanitós pensar
que un artista pot canviar les coses, però determinades obres poden fer que les
coses canviïn. L’art pot ajudar a difondre certes coses que passen al món. Aquí,
a la part alta de Tarragona, tinc una obra d’art urbà pensada per a mirar la
vida des d’un altre punt de vista.
Ø Per a tu que és
més important en l’obra artística, la forma o la idea?
Jo
crec que la idea, perquè si et planteges fer una peça d’art d’acció necessites
que transmeti una idea, amb força. Una obra pot ser hiperrealista però
necessita tenir un significat, un missatge; és necessari independentment del
tipus de l’art. Si no hi ha missatge, la tècnica no deixa de ser una artesania
que qualsevol pot aprendre. Tècnica i missatge poden unir-se, una cosa no treu
l’altra. En una “performance” hi ha 4 coses imprescindibles: el cos, que pot
estar present o absent, l’espai físic on es desenvolupa l’acció, el temps que
dura l’acció (i el temps sociocultural en que es desenvolupa) i la intenció. Si
no hi ha una intenció en una obra d’acció, no serà més que una artesania.
Ø Quin penses que
és l’objectiu principal de l’art actualment, la seva utilitat?
Jo
diferenciaria entre quin és i quin hauria de ser. Molts artistes busquen els
diners i augmentar el seu ego, però hi ha un altre grup d’artistes que són els
que acaben creant l’avantguarda del moment. Aquests busquen moure consciències
amb la seva obra, enviar missatges més enllà de la peça que s’ha fet, no deixar
ningú indiferent. L’art hauria de ser guerra cultural, lluita creativa. Ens
retallen els drets i hem de dir la nostra.
Ø Quina seria la
teva definició d’art?
L’art
és la capacitat que ens diferencia als humans com a espècie. La gent pensa que
és la intel·ligència, la comunicació, però si tu analitzes les formigues te
n’adones que hi ha una jerarquia, una marginació... i t’adones que la
intel·ligència no és el que ens distingeix com a espècie. Un mico pinta, hi ha
elefants que reprodueixen formes, però per mi això és una artesania, no art. De
fet, la cultura en molts àmbits és la que ens manté vius com a espècie. Aquesta
és la meva manera de pensar, no és una veritat suprema. L’art d’acció que era
un art residual, marginat durant anys, ara està molt buscat.
Ø Quins temes
tractes en les teves obres? N’hi ha que es repeteixen?
D’alguna
manera és art polític, social. Busco allò que ens coarta i ho poso de manifest
de manera creativa. És un art de denúncia, d’alguna manera.
Ø Has fet alguna
obra comptant amb la participació de la gent?
Per
mi és fonamental, però no convertir la obra en un “happening” sinó en una
“performance” participativa. Per mi un “happening” planteja certes activitats
més o menys lliures que es succeeixen alhora. Jo situo la persona en una
història, un contingut o un procés i a partir d’aquí la persona ho fa. No és
una cosa lliure, és una acció meva desenvolupada amb la col·laboració de la
gent.
Ø De quines de les
teves obres estàs més satisfet?
A
mi la que més m’agrada és una súper senzilla, i aquesta sí que l’he feta
diversos cops. Arribo a una sala, em despullo, demano 2 monedes al públic, les
llenço al terra i pugem, per exemple, a dalt d’un edifici i repto arrastrant
les monedes fins la entrada de l’edifici. Significa com ens arrastrem pels
diners. El cos nu crida més l’atenció sobre les monedes. Molts accionistes purs
pensen que si no hi ha un nu, no hi ha art d’acció. Jo no ho considero així, també
utilitzo la vestimenta per a desenvolupar accions. Altres obres amb molta
repercussió han estat, per exemple, la del CCCB on vaig embolicar el nou primer
ministre d’Islàndia amb plàstic, o la de TROICA, en la qual vaig posar 26
càmeres de 26 places públiques d’Europa el dia de les manifestacions contra la
Troika; llavors podies veure en directe les bufetades de policies de 26 països
diferents. La de Matadero, la que vaig fer contra de la Llei Mordaza, cosint-me
la boca.
Ø Ara mateix estàs
embarcat en el projecte “Living in a caravan”, explica’ns una mica en que
consisteix i els objectius que vols aconseguir. Estàs pensant ja en que vindrà
després, en els teus futurs moviments?
Encara
que la meva obra té relació amb el món en el que visc, principalment tracta del
que sóc jo i del meu procés vital, que després expandeixo. Viure en una
caravana és una necessitat vital meva actualment, de fugir de tot. El fet de
viure en un habitacle mínim, com si fos el barril de Diógenes, per deixar de
pensar en l’art per passar a viure en ell. Unió de vida i art.
Ø Quin seria el
teu consell per aquells que vulguin guanyar-se la vida fent art?
Guanyar-te
la vida amb l’art és molt difícil. Necessites aplicar-hi molt esforç i moltes
hores i probablement tenir una concepció de l’art com a negoci. Per a guanyar
molts diners amb l’art encara no tinc la fórmula, però crec que no es pot
començar a fer art amb la intenció de guanyar diners, comença amb el desig de
voler canviar la teva vida, o unir-la amb l’art, o donar-la a conèixer.
Poc temps després, el dia 7/9/2014, tenim l'oportunitat d'assistir a una performance de Pedro Alba dins de la X Mostra Tallers Oberts de la Part Alta de Tarragona: http://www.tallers03.org/
L'acció es titula: "Flamenco mínimo para desahuciados" i ens deixa bocabadats, amb una sensació incòmoda d'impotència davant de la situació de desnonament que el mateix artista personifica, dins la seva caravana:
L'acció es titula: "Flamenco mínimo para desahuciados" i ens deixa bocabadats, amb una sensació incòmoda d'impotència davant de la situació de desnonament que el mateix artista personifica, dins la seva caravana:
Un cop començat el nou curs 2014-2015, organitzem una acció solidària que serà la part pràctica del treball de recerca de l'Iván. Després de donar-li voltes a diferents idees, la fem coincidir amb la recollida d'aliments que cada any fa el nostre institut per Nadal, però aquesta vegada volem omplir carros de menjar i portar-los nosaltres mateixos fins a Cáritas.
Cartell dissenyat per l'Iván, que vol sensibilitzar a la comunitat educativa
a participar en la recollida d'aliments i la marxa solidària
Ens inspirem en l'obra conceptual de Sylvie Fleury (Caddy, 2000), però nosaltres farem servir els carros de diferent manera: els descontextualitzarem i els utilitzarem per fer una acció contrària a la que s'espera d'ells: no ens serviran per comprar, sinó per donar.
Amb els carrors cedits per Eroski, comença la recollida, fins que aconseguim omplir 8 carros de menjar.
El dia 19/12/2014 fem la marxa solidària fins l'oficina de Càritas, on ens reben amb els braços oberts i ens expliquen la funció d'aquesta entitat:
Gràcies, Pedro Alba, pel teu assessorament i la teva participació en la marxa!
I gràcies també a tots els participants!
Algunes conclusions de l'Iván sobre el treball fet, després de passar una enquesta als participants:
"L’art d’acció encara és una matèria força desconeguda sobre la qual
la societat no té gaire informació. El fet d’haver participat en aquesta acció,
però, crec que haurà ajudat els participants a entendre una mica millor aquest concepte. Hi ha
opinions molt diverses, i aquest punt m’encanta. De fet, jo sí que defenso la
meva acció com a art. Si tothom hagués coincidit en les respostes, i tingués un pensament
igual al meu, m’hauria de preocupar, perquè significaria que no he aconseguit
que pensin per ells mateixos i remoure les seves consciències, que era un dels
meus objectius amb aquesta performance.
El simbolisme dels carretons ha estat
rebut per la gran majoria dels participants de l’acció, i aquest ha estat un
punt que he aconseguit assolir.
El que m’ha sorprès més de l’acció és, de fet, un paràmetre
que m’era aliè, i han estat els voluntaris de CARITAS. La seva personalitat, la
seva força, les seves paraules i els seus actes són un exemple que m’ha
emocionat i sorprès a parts iguals. Però tot i que això no estava previst, també forma part de la meva performance,
ja que, un cop comença l’acció, tots els esdeveniments que passin, ja siguin
esperats o inesperats, en formen part, i configuren el resultat final de la
mateixa".
Algunes accions analitzades en la part teòrica d'aquest treball de recerca de batxillerat han estat:
Pepe Espaliú, Carrying
Esther Ferrer, Se hace camino al andar
Zang Huan, To Raise the Water Level in a Fishpond
Pedro Alba, El patatero
L'Iván, defensant el seu treball de recerca davant del tribunal, foto: Pedro Alba.
Molt bona entrada Elo, d'aquí puc corretgir i completar alguns apartats del treball així que bloc apuntat per la webgrafia :))
ResponElimina